*** موشک شهاب-۳***

*** موشک شهاب-۳***

همه چیز درباره سیستمهای موشکی
*** موشک شهاب-۳***

*** موشک شهاب-۳***

همه چیز درباره سیستمهای موشکی

'سیمرغ' ایرانی به تسخیر فضا می‌رود +عکس



گزارش مشرق از جدیدترین موشک ماهواره‌بر کشور

'سیمرغ' ایرانی به تسخیر فضا می‌رود +عکس
ماهواره‎بر سیمرغ امکان رسیدن به سرعتی برابر با هفت‌هزار و 500 متر در ثانیه را به دست آورده و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین را داراست و بنابراین، توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا را دارد و قرار است ماهواره های طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، به فضا بروند.

  مشرق - همان طور که در بخش اول گزارش معرفی ماهواره برهای ایرانی منتشر شد، بهینه‎سازی سامانه‎ای که توانمندی آن در عمل به اثبات رسیده و استفاده از فناوری های موجود در آن برای ساخت نمونه‎های دیگر، گامی منطقی و بسیار صرفه جویانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر است که افزایش سرعت پیشرفت در آن، از شیرین ترین نتایجی است که بدست خواهد آمد.

برای نمونه شرکت فضایی اسپیس-ایکس به عنوان یک شرکت خصوصی، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقیب جدی برای شرکت‎های باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبدیل شود. این شرکت بر اساس ماهواره‎بر «فالکون» خود، چندین مدل با توانمندی‎های بسیار متفاوت را توسعه داده و از نظر قیمت تمام شده نیز فضای رقابت را سخت‎تر کرده به طوری که موفق به دریافت سفارش پرتاب محموله‎های فضایی از سازمان فضایی آمریکا، ناسا نیز شده است.

دانشمندان زیرک و توانمند صنعت فضایی ایران نیز این رویکرد هوشمندانه و صرفه‎جویانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهینه‎سازی نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحی ماهواره‎برهای بزرگتر و سنگین‎تر برای رسیدن به ارتفاعات بسیار بالاتر با استفاده از بخش‎های نمونه‎های موجود کرده اند.

اولین محصول معرفی شده حاصل این روش، ماهواره‎بر سیمرغ است که نمونه مقیاس واقعی آن در 14 بهمن ماه سال 1388 برای اولین بار رونمایی شد و قرار است ماهواره هایی چون طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، راهی ماموریت شوند.

 
ماهواره‎بر دو مرحله‎ای سیمرغ

سیمرغ، ماهواره‌بری دو مرحله‎ای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و با بهره‎گیری از پیشران سوخت مایع می‎تواند ماهواره‎هایی در رده جرمی سنگین‎تر نسبت به موشک سفیر و با حداکثر وزن 100 کیلوگرم را درمدار حدود 500 کیلومتری و زاویه میل مداری 55 درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهواره‎هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمین (LEO) است.

این موشک دارای طول کلی 25.9 متر است که 17.8 آن مربوط به مرحله اول و 8.1 متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر 2.4 متر و قطر مرحله دوم آن برابر 1.5 متر است.

همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول 142 و مرحله دوم نیز 7.2 تن-نیرو اعلام شد.

 
دو ماهواره بر سفیر-1 و سیمرغ(سفیر-2)

به گزارش مشرق، این ماهواره‎بر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت ناپذیر بیش از 1000 کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهواره‎ها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری می‎افزاید.

با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر فناوری‎های مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره‎بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‎سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه(هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید.

پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش‎ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده‎های ثبت شده، تیم‎های طراحی در صورت نیاز مجدداً‌ اقدام به بازبینی بخش‎های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش‎ها می کنند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش‎ها ماهواره‎بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می‎شود.

پس از این مراحل بوده که ماهواره‎بر سیمرغ به امکان رسیدن به سرعتی برابر با 7500 متر در ثانیه دست یافته و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین است که برابر 11.2 کیلومتر در ثانیه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا را دارد.

محاسبات نشان می‎دهد که نزدیک به 144 تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره 100 کیلوگرمی در ارتفاع 500 کیلومتری مورد نیاز است. طراحی و ساخت و توسعه موتوری با این قدرت بنا بر استانداردهای بین المللی کمتر از 6 سال طول نمی‎کشد. اما ماهواره‎ها منتظر رسیدن به مدار هستند و کشورهای فضایی پرتاب کننده نیز از پرتاب آنها طفره می‎روند.
 
موتور ماهواره‎بر سیمرغ که از ترکیب 4 موتور مرحله اول موشک سفیر حاصل شده است

از این رو برای رسیدن به این مقدار رانش، 4 موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول سفیر، که هرکدام از آنها رانشی تقریباً به اندازه 32 تن-نیرو دارند، کلاستر شده‎اند یعنی برای رسیدن به قدرت‎های بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود 128 تن-نیرو را ارائه می‎دهند.

سیمرغ 87 تنی باید بتواند در هنگام پرواز زاویه مناسب را بگیرد برای این منظور 4 موتور یا به عبارت دقیقتر محفظه کنترلی دیگر نیز در مرحله اول سیمرغ حضور خواهند داشت که نزدیک به 15 تن-نیرو ایجاد می کند و با اضافه شدن این میزان به توان موتورهای اصلی نیروی لازم برای رسیدن به مدار 500 کیلومتری فراهم می شود.

بدین ترتیب با استفاده از پیشرانی که قبلآً بدرستی کار کرده، یکی از اصلی‎ترین بخش‎های ماهواره‎بر سیمرغ، آماده می‎گردد. البته، موتور مرحله اول سیمرغ به گونه‎ای طراحی شده است که بتواند تمام اعضای خانواده سیمرغ را تأمین کند یعنی تمام اعضای این خانواده که قرار است در سال‎های آینده ماهواره‎های سنگین‎تری را در مدار قرار دهند با همین موتور کار خواهند کرد.

طبیعی است امکان استفاده از نمونه‎های جدید موتورهای سفیر با رانش 37 تن-نیرو هم در ماهواره بر سیمرغ وجود دارد که شاید از دلایل تأخیر اولین پرتاب این موشک نسبت به زمان‎های اعلام شده نیز همین باشد.

به گفته مسئولان، نسل بعدی ماهواره‎بر سیمرغ یعنی «سپهر» در آینده نزدیک به توان انتقال ماهواره‎هایی با جرم 700 کیلوگرم به مدار 1000 کیلومتری دست خواهد یافت که اولین پرتاب آن فعلاً برای سال 1394 برنامه‎ریزی شده است.

به گزارش مشرق، فعالیت مهم دیگری که برای فراهم کردن مقدمات دستیابی کشورمان به مدارهای بالاتر با موشک های بزرگتر سیمرغ و سپهر به انجام رسیده، طراحی و ساخت پایگاه جدید پرتاب با نام «امام خمینی(ره)» در استان سمنان است. این مجموعه تا بهمن ماه سال گذشته بیش از 90 درصد پیشرفت داشته که به احتمال زیاد در سال جاری امکان اولین آزمایش عملیاتی موشک سیمرغ را خواهد داشت و سردار وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در مصاحبه اخیر خود از افتتاح قریب الوقوع آن خبر داده است.

با توجه به الزامات پرتاب یک موشک ماهواره‎بر بزرگ نیاز به ساخت این پایگاه و سکوی پرتاب جدید لازم بوده زیرا سکوی پرتاب ماهواره‎بر سفیر که بر مبنای پرتابگرهای متحرک موشک های بالستیک ایران توسعه یافته بود امکان استفاده برای موشکی به بزرگی سیمرغ را ندارد.


برای پرتاب موشک های ماهواره‎بر به مدارهای بالاتر نیز طرح ساخت یک پایگاه پرتاب در نزدیک‎ترین نقاط کشور به خط استوا در دستور کار است زیرا قرار دادن ماهواره در مدارهای بالا با پرتاب از چنین محلی به انرژی کمتری نیاز دارد.

با در نظر گرفتن تمامی مشکلات فناورانه پیشروی متخصصان کشورمان، برنامه فضایی ایران از روند رو به رشد مناسبی برخوردار است که مهمترین گام برای مأموریت های جدی تر و به کارگیری ماهواره های عملیاتی تولید ماهواره برهای بزرگتر با قابلیت اطمینان کافی است.

امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصاً در گذار از ماهواره‎برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ و سپهر باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت.

هر چند ظاهراً بهره‎گیری از تجارب فضایی کشورهای دیگر به طور مستقیم ممکن نیست اما می‎توان با در نظر داشتن علل و عوامل اعلام شده از سوی آنها در این مسیر با خطای و شکست‎های کمتر به پیشرفت رسید.

ایران ششمین کشور موشکی جهان





سردار وحیدی خبر داد؛

ایران ششمین کشور موشکی جهان
سردار وحیدی گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز از لحاظ قدرت موشکی به عنوان اولین کشور قدرتمند منطقه و ششمین کشور دنیا شناخته می‌شود.
به گزارش مشرق، سردار احمد وحیدی یازدهمین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یکی از محبوب ترین این وزرا بود که در تاریخ دوازدهم شهریور 1388 موفق شد با کسب 227 رای موافق از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر دولت دهم انتخاب شود.

مخالفت و جوسازی‌های رژیم صهیونیستی درخصوص فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، موجب شد تا معدود مخالفین در مجلس نیز از سخن گفتن در مخالفت با وی خودداری کنند تا وحیدی با کسب رای اعتمادی قاطع به ساختمان وزارت دفاع برود.

البته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان یک وزارتخانه راهبردی با وظیفه پشتیبانی از نیروهای مسلح، یک وزارتخانه غیر سیاسی است که معمولا وزرای آن نیز با اکثریت قاطع آرا انتخاب می‌شوند؛ امری که چند روز قبل در انتخاب سردار حسین دهقان وزیر جدید دفاع نیز دیده شد و نمایندگان مجلس جایگزین وحیدی را با 269 رای موافق انتخاب کردند.

سردار وحیدی در آخرین روزهای وزارت خود و در آستانه 31 مردادماه (روز صنعت دفاعی)، به مرور اجمالی عملکرد خود در این دوره چهارساله (از 1388 تا 1392) پرداخت.

متن گفتگوی فارس با این سردار عزیز را در ادامه می‌خوانید.

***
سردار وحیدی در ابتدای این گفتگو با اشاره به پروژه‌ها، اقدامات و برنمه‌های بی شمار این وزارتخانه در حوزه دسناوردهای دفاعی، تصریح کرد که با همت و تلاش دانشمندان، نخبگان و متخصصان کارآمد و مجرب وزارت دفاع گامهای بلندی برای تحکیم بنیه دفاعی کشور و توسعه ملی برداشته شد که قطعاً در این ظرف محدود امکان بیان هزاران اقدام مؤثر فرزندان رشید و خدوم ملت ایران در مجموعه کم‌نظیر وزارت دفاع مقدور نیست.

* تثبیت جایگاه فضایی ایران در جهان/ پایگاه جدید فضایی با نام امام خمینی(ره)

حوزه فضایی و دستاوردهای ایران در این بخش، اولین موضوعی بود که وزیر سابق به آن اشاره کرد و گفت: قرار دادن ماهواره «رصد» و «نوید» در مدار زمین و ارسال کاوشگر به فضا به همراه طراحی و ساخت نسل جدید ماهواره‌برها از جمله موضوعاتی است که موجب تثبیت جایگاه فضایی ایران در دنیا شد.

سردار وحیدی افتتاح نخستین و بزرگترین مرکز آزمایشگاهی سازه و سیستم‌های فضایی در خاورمیانه، ساخت نخستین شبیه‌ساز ماهواره در کشور، راه‌اندازی مرکز مراقبت و دیدبانی فضایی امام صادق (ع) برای نخستین بار در کشور، راه‌اندازی ایستگاه‌های پیشرفته دریافت اطلاعات ماهواره و ساخت پایگاه جدید پرتاب ماهواره به نام حضرت امام خمینی (ره)، که طبق گفته سردار وحیدی در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد را نیز از اقدامات منحصربفرد در حوزه هوافضا دانست که زمینه را برای جهش در این حوزه فراهم کرده است.
* جایگاه ششم موشکی ایران در جهان/ اول در منطقه

وی همچنین در حوزه دستاوردهای موشکی نیز، ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به جایگاه اول منطقه و ششم در جهان را ازجمله دستاوردهای وزارت دفاع در سال‌های اخیر ذکر کرد و افزود: بومی‌سازی فناوری ساخت موشک‌های سوخت جامد، طراحی و ساخت موشک دوربرد «سجیل» و نخستین موشک بدون بالک با نام «قیام»، افزایش دقت موشک‌های برد متوسط باقدرت نقطه‌زنی مانند موشک «فاتح»، طراحی و ساخت انواع موشک‌های کروز دریایی مانند «قادر«، «نصر« و «ظفر»، طراحی و ساخت انواع سامانه‌های پدافند هوایی مانند سامانه‌های پدافند هوایی «یا زهرا (س)»، «مرصاد» و «حرز نهم» از جمله اقداماتی است که ما را به این سطح رسانده است.
 سردار وحیدی ورود جمهوری اسلامی ایران به حوزه کشورهای سازنده هواپیمای جنگنده را از دیگر دستاوردهای مهم وزارت دفاع در سالهای اخیر برشمرد و گفت: طراحی و ساخت جنگنده‌های نسل سوم مانند «صاعقه» و «آذرخش«، رونمایی از جنگنده پیشرفته «قاهر 313»، طراحی و ساخت انواع بالگرد جدید پیشرفته مانند بالگرد «طوفان» و طراحی و ساخت و بهره‌برداری هواپیمای بدون سرنشین جت برد بلند کشور بنام «کرار»، ساخت موتورهای متنوع هوایی، از اقدامات مهم وزارت دفاع در این حوزه بود.
 وی در عین حال اضافه کرد: البته در این بخش، محصولات مهم دیگری در دست ساخت است که به تدریج تولید و در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت.

* 1500 میلیارد تومان؛ بودجه بنیاد تعاون ودجا

وحیدی ادامه داد: در این بخش همچنین به 16 هزار نفر وام مسکن پرداخت شده و در حال حاضر سقف پرداخت وام به میزان 40 میلیون تومان رسیده است. همچنین منابع بنیاد تعاون از 100 میلیارد تومان در سال 88 به 7 هزار میلیارد تومان در سال 92 رسیده و بودجه آن نیز از 65 میلیارد تومان در سال 88 به 1500 میلیارد تومان در سال 92 رسیده است.

وزیر سابق دفاع گفت: در بخش توزیع کالاهای اساسی و مصرفی کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح علاوه بر هوشمندسازی و مکانیزاسیون خدمات، افزایش تنوع کالایی در شبکه توزیع از 6000 قلم به 21000 قلم، اولویت دادن به مناطق محروم مرزی با توسعه ظرفیت شبکه توزیع از 54 واحد به 490 فروشگاه و بهبود کیفیت بهداشت و ایمنی در راستای سلامت اقلام مصرفی و ایجاد بسته‌بندی‌های مناسب برای کالاهای طرح حکمت و تحویل کالاهای جانبازان و ایثارگران به درب منزل آنان انجام شده است.

همچنین در حوزه تأمین اجتماعی اقدامات گسترده‌ای از جمله ایجاد سازمان واحد بازنشستگی در نیروهای مسلح با ادغام صندوق‌های بازنشستگی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی طبق ماده 174 قانون برنامه سوم توسعه و پرداخت مطالبات بازنشستگان بابت قانون خدمات کشوری و پاداش پایان خدمت، پرداخت وام‌های معیشتی و توانمندسازی بازنشستگان و گسترش شبکه بیمه‌ درمانی به یکایک افراد نیروهای مسلح اعم از شاغلین، سربازان وظیفه، بازنشستگان و خانواده‌های تحت پوشش آنان و تحت پوشش قرار دادن بیمه عمر و حوادث قانونی برای آحاد نیروهای مسلح از منابع دولتی و مشارکتی نیروهای مسلح، راه‌اندازی بیمه کوثر بعنوان تنها مؤسسه بیمه رسمی نیروهای مسلح و گسترش خدمات آن از یک شعبه در سال 88 به بیش از 300 شعبه صورت گرفته است.

* ورود ایران به جمع سازندگان زیرسطحی‌های نیمه سنگین

وزیر سابق دفاع، ارتقاء توان رزم در حوزه دریایی با طراحی و ساخت زیردریایی «غدیر» و ساخت نخستین زیردریایی بومی کلاس متوسط کشور به نام «فاتح» که در آینده نزدیک به آب اندازی می‌شود، طراحی و ساخت ناوشکن پیشرفته «جماران 2» (دماوند)، طراحی و ساخت حوض شناور 2000 تن و بومی‌سازی انواع قایق‌های پرنده، هواناو، طراحی و ساخت موتورهای جدید دریایی، افتتاح خطوط تولید شناور جدید و تندروی «سراج یک» و نسل جدید شناور «ذوالفقار» را از دیگر فعالیت‌های وزارت دفاع در دوره اخیر ذکر کرد.
* پاکسازی مناطق مین کشور در مراحل پایانی

وزیر سابق دفاع، شتاب بخشیدن به پاکسازی اراضی آلوده به مین و گلوله‌‌های عمل‌نکرده و رساندن کار به مرحله پایانی و ارتقاء سطح خدمات در حوزه رفاهی، خدمات درمانی، بیمه‌‌ای و مسکن کارکنان را از دیگر اقدامات مهم وزارت دفاع در چهار سال گذشته نام برد.

وی بطور نمونه در خصوص عملکرد وزارت دفاع در حوزه خدمات رفاهی از جمله بخش مسکن گفت: طی 4 سال گذشته با اقدام، کمک و حمایت بنیاد تعاون وزارت دفاع، 23 هزار و 400 نفر از شاغلین و حدود 12 هزار نفر از بازنشستگان وزارت دفاع، مالک منزل مسکونی شده‌اند.

* از رادار «نجم» تا انواع رمزکننده‌های جدید

سردار وحیدی در بخش دیگری از این گفتگو، با تأکید بر اهمیت نقش الکترونیک، اپتیک و لیزر، سامانه‌های راداری «شاهین»، «مطلع‌الفجر»، «نجم» و فاصله‌یاب‌های لیزری، جهت‌یاب‌ها، رادارهای کنترلی آتش، سامانه‌های عکسبرداری هوایی، سامانه‌های دوربین حرارتی، انواع رمزکننده‌های جدید و ایجاد مرکز مراقبت و رصد فضایی در حوزه دفاعی، ‌گفت: توان راداری و جنگ الکترونیکی کشور با بهره‌برداری از دهها طرح و پروژه به نحو مطلوبی افزایش یافته است.
 وی همچنین درخصوص دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه رزم زمینی با طراحی و تولید دهها محصول و دستاورد جدید از جمله نفربرهای چرخ‌دار «سریر»، خودرو تاکتیکی «ارس»، توپهای جدید، مهمات پیشرفته ضد تانک و توپخانه، خودروهای زرهی «طلائیه» و «هویزه»، خطوط تولید جدید انواع خمپاره‌انداز برد بلند 120 م‌م، خودروهای تاکتیکی 4/3 تن، نخستین توپ 155 م‌م خودکششی چرخ‌دار و سلاح‌های شکاری جدید بخشی از دستاوردهای ارزنده این بخش محسوب می‌شود.
* گسترش روابط دفاعی با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین

سردار وحیدی افزود: با وجود فشارها و کارشکنی‌های دشمنان و اعمال تحریمهای به اصطلاح فلج‌کننده تعامل جدی و سازنده‌ای با کشورهای غرب آسیا- آسیایی، آفریقا و آمریکای لاتین داشته که منجر به اعتمادسازی، امنیت‌سازی، کسب درآمد ارزی، جذب فناوریهای نوین و کمک به سیاست خارجی کشور شده است.
 وزیر سابق دفاع اضافه کرد که ارتباطات دفاعی اشاره شده با برخی از کشورهای یادشده برای نخستین بار صورت گرفته است.

وی، همچنین در راستای تأمین منافع کشور و استیفای حقوق ملت ایران، در خصوص موضوعات و دعاوی بین‌المللی اظهارات داشت پیرامون این دعاوی، به بهترین نحو ممکن پیگیری حقوقی صورت گرفت که می‌توان آن را از اقدامات مهم وزارت در عرصه بین‌المللی ذکر کرد.

وزیر سابق دفاع گفت: انجام تبلیغات دفاعی هدفمند و موثر با انجام کارهای ماندگار در این حوزه که اغلب برای نخستین بار صورت گرفت از جمله ثبت 14 بهمن به نام روز فناوری فضایی، ثبت 31 مرداد به نام روز صنعت دفاعی در تقویم رسمی کشور، ساخت نخستین سرود فضایی و سرود صنعت دفاعی، ساخت نخستین فیلم سینمایی پیرامون تاریخچه موشکی جمهوری اسلامی ایران با مروری بر زندگی شهید مهندس اصغر اسلامی، ورود به حوزه انیمیشن و معرفی دستاوردهای وزارت به ویژه در حوزه فضایی با این تکنیک و تولید و پخش دهها نماآهنگ، تیزر و اثر هنرمندانه پیرامون فعالیت حماسی مهم وزارت دفاع و نیز حضور موثر در فضای مجازی و سایبری را در راستای اقدامات مؤثر این وزارتخانه در حوزه قدرت نرم دانست.

* تاسیس دفاتر شهید فهمیده برای جذب و بکارگیری نخبگان

سردار وحیدی، از نگاه توسعه‌محور و انبساطی به مأموریتهای وزارت جهت بهره‌برداری و شکوفایی حداکثری ظرفیت‌های درونی وزارت دفاع خبر داد و افزود: تأسیس دفاتر شهید فهمیده برای جذب و بکارگیری نخبگان، حضور فعال در استان‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت استان‌‌ها، ایجاد ارتباط قوی بین صنایع و دانشگاه‌ها، ورود به عرصه پیچیده کشتی‌سازی، اختصاص در بخش ساخت ماهواره، توافق با وزارت‌خانه‌های، علوم، صنایع و معادن، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، نفت، جهاد کشاورزی، کشور، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، وزارت کشور و وزارت بهداشت، راه اندازی سازمان جدید تحت عنوان سازمان توسعه و منابع انرژی، راه‌اندازی قرارگاه خاتم‌الاوصیاء (عج)، ارتقاء بنیاد تعاون ودجا و ایجاد صندوق اعتباری کوثر پروژه‌های صنایع دفاعی که در شرایط مالی سال گذشته کمک شایانی به صنایع کرده است و بومی‌سازی دکل‌های حفاری نفت و تولید و ارائه به کاربران را ازجمله اقدامات مهم در این دوره ذکر کرد.

* همکاری بیش از 2000 شرکت صنعتی و دانش‌‌بنیان با وزارت دفاع

وزیر سابق دفاع، اهتمام به تحقیقات را از اولویت‌‌های وزارت دفاع ذکر کرد و افزود: در سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات، با استفاده از روشهای تأمین مالی، منابع خوبی برای امور تحقیقات و توسعه اختصاص یافت و برای سال 92 نیز همین روند ادامه دارد و هم اکنون بیش از 2000 شرکت صنعتی و دانش‌‌بنیان را در مدار فعالیت‌های تحقیقاتی و صنعتی وزارت دفاع قرار داده است.

وی در ادامه ‌گفت: ایجاد و توسعه دوره‌های دکتری در بیش از 20 رشته در دانشگاه صنعتی مالک ‌اشتر در راستای توسعه ظرفیت دانش وزارت دفاع از دیگر اقدامات راهبردی این وزارتخانه است.

* ایجاد 2500 پروژه فعال در وزارت دفاع

سردار وحیدی از 2500 پروژه فعال در وزارت دفاع خبر داد و تصریح کرد این پروژه‌ها علاوه بر اشتغال‌زایی بالا موجب کاهش خروج نخبگان از کشور شده است.

وزیر سابق دفاع، تعریف و اجرای نظام جامع نوآوری، دفاعی را در سطح این وزارتخانه همراه با معماری و اجرای نظام هسته و شبکه را از دیگر راهبردهای وزارت دفاع دانسته و آن را از اقدامات کلیدی این وزارتخانه برشمرد.

وی گفت: وزارت دفاع همچنین در محافل و سازمان‌های بین‌المللی و کنفرانس‌هایی که به نحوی با اهداف و مأموریت‌های این وزارتخانه مرتبط بوده‌اند نقش کلیدی ایفا کرده است.

* ارتقاء جایگاه وزارت دفاع در شورای عالی امنیت و مجمع تشخیص

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: وزارت دفاع در زمینه‌ نظریه‌پردازی در بخش دفاع و امنیت و همکاری با مراکز مطالعاتی داخلی و خارجی اقدامات در خور توجهی داشته بطوریکه باعث ارتقا جایگاه این وزارتخانه در شورایعالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مراکز علمی و راهبردی شده است.

* احصاء تدابیر فرمانده معظم کل قوا در قالب پروژه «تابش مهر» برای اولین بار

وی همچنین اعلام کرد: برای نخستین بار کلیه تدابیر فرمانده معظم کل قوا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب پروژه تابش مهر شناسایی، جمع‌آوری و تدوین شد، که امروز منبع الهام بسیاری از پروژه‌های متنوع مطالعاتی محسوب می‌شود.

* آرزوی موفقیت برای سردار دهقان

سردار وحیدی با بیان اینکه دستاوردهای وزارت دفاع به همت دانشمندان دوراندیش، نخبگان نواندیش، متخصصان مجرب و جوانان مبتکر شاغل در وزارت دفاع و سازمانها، موسسات و شرکت‌های تابعه به منصه ظهور رسیده است، افزود: امیدوارم همسنگر عزیزم، سردار دهقان که بحمدالله از تجربه، توانایی وکارآمدی بالایی برخوردار است بتواند در مسئولیت خطیر وزارت دفاع منشأ اقدامات و تحولات جدیدی در این وزارتخانه و رساندن جایگاه آن به بالاترین سطوح باشد.
 سردار وحیدی در پایان با قدردانی از حمایت‌ها و فرامین راه‌گشای فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، تعامل سازنده فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح در ستادکل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همکاری صمیمانه سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی به ویژه مراکز علمی و دانشگاهی شرکتهای دانش‌بنیان و نخبگان علمی کشور اظهار امیدواری کرد با تداوم این همکاری‌ها شاهد پیشرفت روزافزون و ارتقاء هرچه بیشتر اقتدار دفاعی و مشارکت فعالتر در مسیر توسعه همه‌جانبه کشور باشیم.

پمپ بنزین جنگنده‌های ایرانی چگونه عمل می‌کنند


برد جنگنده‌های ایرانی
پمپ بنزین جنگنده‌های ایرانی چگونه عمل می‌کنند
در زمان اجرای پروژه تجهیز جنگنده های میگ 29 به سامانه سوختگیری هوایی در نهاجا، کشور روسیه به عنوان سازنده این جنگنده هنوز میگ-29های خود را به سامانه سوختگیری‌هوایی مجهز نکرده و بنا بر این هیچ الگو و نمونه مشابه خارجی از این اقدام برای فالکروم موجود نبود.
  هواپیماهای رزمی برای ایجاد امکان پرواز تا اهدافی فراتر از برد پروازی معمول، با سوختگیری هوایی به مقاصد مورد نظر خود دسترسی پیدا می‎کنند. در این فرایند یک هواپیما در نقش سوخترسان و هواپیمای دیگر به عنوان دریافت کننده سوخت و اجرا کننده مأموریت اصلی ایفای نقش می‎نمایند.

در دهه‎های ابتدائی دوران هوانوردی با هواپیماهای موتوردار، درک نیاز به سوختگیری هوایی در پرواز، خلبانان مبتکر و شجاع را به این فکر انداخت که در حال پرواز با گرفتن قوطی‎های حاوی سوخت از کشتی‎ها توسط چنگک و ریختن آن به باک هواپیمای خود به افزایش مدت زمان پرواز اقدام کنند.

هر چند که اینگونه بررسی و فعالیت‎ها برای ممکن کردن سوختگیری در حال پرواز از 1918 آغاز شد اما اثر بخشی ناکافی و مخاطرات فراوان راه حل بهتری را طلب می‎کرد. نهایتاً در 1923 اولین سوختگیری هوایی یک هواپیما از هواپیمای دیگر با موفقیت به انجام رسیده و راه حل مناسب ایجاد شد.

برد جنگنده‌های ایرانی 
تصویر اولین سوختگیری هوایی به سبک امروزی در 1923

امروز بیش از 90 سال از اولین سوختگیری هوایی در دنیا، 63 سال از اولین سوختگیری هوایی رزمی (در جنگ کره) و 40 سال از اولین سوختگیری هوایی در کشورمان می‎گذرد. در این مدت بزرگترین و تأثیرگذارترین مأموریت‎های تهاجم هوایی در دنیا و ایران به واسطه همین قابلیت سوختگیری در آسمان ممکن شده است.

برای نمونه می‎توان به عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا) علیه پایگاه‎های هوایی H-3 در غرب عراق و حضور بمب‎افکن‎های ولکان نیروی هوایی انگلیس در جنگ فالکلند در نزدیکی آرژانتین به واسطه سوختگیری هوایی اشاره کرد.

پیش از انقلاب اسلامی ایران، هواپیماهای جنگنده بمب‎افکن اف-4 فانتوم (در سه گونه موجود آن) و جنگنده رهگیر اف-14 قابلیت سوختگیری هوایی داشتند. سوخترسان‎های موجود در نهاجا نیز شامل 13 فروند بوئینگ707 و 3 فروند بوئینگ747 بود که یکی از بزرگترین ناوگان‎های سوخترسان را در نیروهای هوایی دنیا تشکیل می‎دادند.

لازم به ذکر است که سوخترسان‎های 747 کشورمان، خود توانایی سوختگیری هوایی از دو نوع سوخترسان موجود در کشور را دارند. هر چند برد پروازی این هواپیما بسیار بالا است اما وجود این قابلیت برای افزایش مداومت پرواز یا برد پروازی این هواپیما در صورت لزوم مفید خواهد بود.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
بوئینگ747 در حال سوختگیری از یک 747 دیگر

لازم به ذکر است دو روش عمده سوخترسانی هوایی توسط سوخترسان‎های بزرگ استفاده از بوم و سبد است. در روش اول یک بوم حاوی لوله سوخت‎دهی در انتهای بدنه هواپیما نصب شده و برای اجرای عملیات لوله از بوم به صورت تلسکوپی خارج شده و دریچه ورود سوخت در هواپیمای رزمی متصل می‎شود. در روش دوم یک سبد که به انتهای لوله انعطاف‎پذیر متصل است از سامانه سوخترسانی خارج شده و به لوله سوختگیری در هواپیمای رزمی وصل می‎شود.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
جنگنده اف-4ئی در حال سوختگیری از سوخترسان بوئینگ707 با استفاده از بوم
 
برد جنگنده‌های ایرانی
سوختگیری همزمان اف-14 از بوئینگ707 با استفاده از سبد و لوله انعطاف‎پذیر
 
برد جنگنده‌های ایرانی
نمونه ای از لوله سوختگیری برای دریافت سوخت از سبد (متعلق به جنگنده اف-14)

با این روش در مقایسه با بوم، میزان کمتری سوخت در واحد زمان قابل انتقال است اما این سامانه کوچکتر و سبکتر از مجموعه ادوات بوم سوخترسانی بوده، هر هواپیمای سوخترسان امکان حمل دستکم 2 سامانه از این نوع را داشته و حفظ وضعیت دو هواپیمای سوخترسان و دریافت کننده طی عملیات سوختگیری با محدودیت کمتری روبرو می‎شود.

برد جنگنده‌های ایرانی 
سوختگیری اف-4ئی از بوئینگ747 توسط بوم سوخترسانی
هواپیماهای سوخترسان بوئینگ747 با وجود ابعاد بزرگتر و حجم سوخت قابل حمل بیشتر، تنها با استفاده از یک بوم سوخترسانی امکان تغذیه هواپیماهای رزمی را داشته اما بوئینگ‎های 707 دارای یک بوم و دو سامانه سبد هستند و در نهایت می‎توانند به طور همزمان به سه هواپیما سوخترسانی کنند. البته نصب سامانه سبد روی 747ها نیز در صورت لزوم در آینده قابل اجرا خواهد بود.

توانمندی راهبردی در جنگ تحمیلی

مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح کشورمان درگیر جنگی فراگیر و تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق شدند و نیروی هوایی ارتش به عنوان یک یگان واکنش سریع مأمور به انهدام نفرات، تجهیزات، استحکامات، پایگاه‎های نظامی و مراکز مهم اقتصادی این رژیم بود. در این راستا برای انهدام اهداف موجود در عمق خاک عراق توسط هواپیماهای بمب‎افکن اف-4 و نیز برای حفاظت دائمی از مراکز سیاسی و اقتصادی و مرزهای هوایی کشور در مناطق عملیاتی توسط «اف-4 فانتوم» و «اف-14 تامکت» توان سوختگیری هوایی به یکی از مهترین قابلیت‎های نهاجا تبدیل شد.

در نتیجه متخصصان این نیرو همواره در آماده نگاه داشتن و حفظ ناوگان سوخترسان کشور کوشش کرده و خلبانان این ناوگان با هماهنگی کامل با هواپیماهای رزمی و از خودگذشتگی‎های فراوان در تلاش رزمندگان ایران اسلامی برای کسب برتری در مقابل ارتش بعث عراق کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشتند.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
نمای هواپیمای اف-4 در فرایند سوختگیری از پنجره زیر هواپیمای سوخترسان

به گزارش مشرق، ممکن شدن عملیات‎های بمباران اهداف در عمق خاک دشمن از جمله حمله به پایگاه‎های H-3 عراق نزدیک مرز اردن توسط جنگنده‎های اف-4ئی که عملیاتی برون‎مرزی برای هواپیماهای سوخترسان کشورمان نیز محسوب می‎شود و حفاظت دائم از کاروان کشتی‎های تجاری و نفتکش و حراست آسمان پایانه‎های نفتی خصوصاً جزیره خارک توسط جنگنده‎های نهاجا تنها به کمک همین ناوگان سوخترسان ممکن می‎شد.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
سوختگیری هواپیمای اف-14 در یک گشت هوایی رزمی (پس از جنگ تحمیلی)

در سوی دیگر میدان، نیروی هوایی عراق که در بخش عمده جنگ از وجود هواپیماهای بزرگ سوخترسان بی‎بهره بود در حمله به اهداف داخل خاک ایران تنها به هواپیماهای بمب‎افکن بزرگ خود وابسته بود که پرواز آنها در داخل خاک ایران با مخاطرات فراوانی روبرو بوده و به ساقط شدن اکثر این هواپیماها انجامید. همچنین هواپیماهای بسیار سریع میگ-25 نیز هر چند عمدتاً در نفوذ به مرزهای ایران موفق بودند اما به دلیل خطای سامانه‎های هدفگیری خود در انهدام اهداف نظامی و اقتصادی موفقیتی کسب نمی‎کردند و در نهایت با حضور رهگیرهای کشورمان عمدتا مجبور به ترک منطقه می‎شدند.

اما با مجهز شدن جنگنده‎های فرانسوی میراژ اف-1 نیروی هوایی عراق به قابلیت سوخترسانی به یکدیگر، زهردارترین عملیات‎های هوایی این کشور علیه ایران به وقوع پیوست. نمونه بسیار معروف این دست عملیات‎ها نفوذ به عمق خاک ایران و بمباران نیروگاه برق نکا در مازندارن است.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
سوخترسانی هوایی توسط جنگنده میراژ اف-1

همچنین بخشی از گسترش جغرافیایی جنگ نفتکش‎ها توسط عراق نیز مدیون همین قابلیت است. بعدها عراقی ها این رویه را ادامه داده و ضمن ایجاد قابلیت سوختگیری هوایی روی هواپیماهای شرقی خود مانند میگ-27 و سوخو-22 ، هواپیماهای سوخترسان ایلیوشین-76 را نیز از روسیه (شوروی سابق) خریداری کرده و سعی در افزایش توان سوخترسانی هوایی خود نمودند که با نگاهی به نقش بی‎بدیل و موفق سوخترسان‎های بوئینگ707 و 747 کشورمان اتفاق افتاد.

برای فانتوم به کام تامکت

متخصصان کشورمان نیز با درک برخی مشکلات و محدودیت‎های استفاده از هواپیماهای سوخترسان بزرگ و احتمالاً نحوه عملیات میراژهای عراقی، در اواخر جنگ تحمیلی اقدام به توسعه سامانه سوخترسانی هواپیماهای جنگنده به جنگنده کردند. اولین محصول این ایده، سامانه سوخترسانی با سبد نصب شونده زیر بدنه جنگنده اف-4 فانتوم برای سوخت‎دهی به رهگیرهای اف-14تامکت بود.

لازم به ذکر است در سوخترسانی جنگنده به جنگنده به دلیل سنگینی و بزرگی بوم تنها از سبد و لوله انعطاف‎پذیر متصل به آن استفاده می‎شود.

یکی از مواردی که برای اف-14های کشورمان در عملیات‎های طولانی مدت بر فراز خلیج فارس که بسیاری از آنها بیشتر از 5 ساعت به طول می‎انجامید، محدودیت ایجاد می‎نمود لزوم بازگشت به داخل ایران و رسیدن به منطقه ایستایی هواپیمای سوخترسان، اجرای عملیات سوختگیری و بازگشت به منطقه بود که با توجه به خالی شدن آسمان از هواپیمای رهگیر بعضاً دشمن از همین فرصت استفاده نموده و اقدام به حمله می‎نمود.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
تصویر گرافیکی از نحوه سوخت‎دهی اف-4فانتوم به اف-14 تامکت

ایجاد امکان سوخت‎دهی به سایر جنگنده‎ها در هواپیمای جنگنده اف-4 این مزیت را ایجاد می‎نمود که سوخترسان به هواپیمای اف-14 در حال گشت‎زنی نزدیک شده و بدون خالی شدن منطقه از هواپیمای شکاری عملیات سوختگیری هوایی نیز انجام شود. اولین آزمایش‎های این قابلیت در فروردین ماه 1367 به انجام رسید که  کاملاً موفقیت آمیز بوده در حالی که افزودن این قابلیت به هواپیمای اف-4 برای اولین بار در دنیا در ایران به انجام می‎رسید.

دیگر تلاش ارزنده متخصصان نهاجا در گسترش توانایی سوختگیری هوایی در جنگنده‎های نهاجا که در دوران جنگ تحمیلی آغاز شده بود افزودن توانایی سوختگیری در حال پرواز به جنگنده‎های اف-5 تایگر بود.

خاطرات امیر خلبان فضل الله جاویدنیا نشان می‎دهد اولین تایگر تغییر یافته در این پروژه در رژه هوایی 31 شهریور ماه 1367 حاضر شد. در زمان جنگ این جنگنده کوچک و چابک به دلیل محدودیت برد برای ایجاد امکان نفوذ به خاک عراق قادر به حمل مهمات زیادی نبود و در عوض سوخت بیشتری حمل می‎نمود.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
تصویری از سوختگیری هوایی اف-5ئی از بوئینگ707

همچنین در مأموریت‎های گشت هوایی نیز مداومت پروازی این هواپیما کمتر از اف-4 و اف-14 بود که با ایجاد قابلیت سوختگیری هوایی مداومت و برد پروازی این جنگنده به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

در تصاویر منتشر شده دو نمونه هواپیمای تکنفره اف-5ئی و دو نفره اف-5اف مجهز به لوله سوختگیری که به طور ثابت سمت راست کابین خلبان نصب شده است مشاهده شده‎اند. به گزارش مشرق، در حالیکه به نظر می‎رسد ایران اولین کشوری است که اف-5های خود را به سامانه سوختگیری هوایی به طور عملیاتی و با اتکا به توان داخلی مجهز کرده اما متأسفانه تصاویر مناسبی از اجرای سوختگیری هوایی توسط این جنگنده در کشور منتشر نشده است.

برد جنگنده‌های ایرانی 
لوله سوختگیری هوایی ثابت روی اف-5ئی
 
برد جنگنده‌های ایرانی
نمایی از اف-5ئی مجهز شده به لوله سوختگیری هوایی

بدیهی است این هواپیماها قابلیت سوختگیری از سامانه سوخترسان نصب شده در هواپیمای اف-4 را نیز دارند و همانطور که در مورد میراژهای عراقی اشاره شد با روش سوختگیری جنگنده به جنگنده و نفوذ هر دو هواپیمای سوخترسان و دریافت کننده در عمق خاک دشمن برد پروازی هواپیمای رزمی به میزان چشمگیری افزایش می‎یابد در حالی که با اتکا به سوخترسان‎های بزرگ به دلیل خطر بسیار بالای انهدام سوخترسان اجرای چنین عملیاتی تقریبا ناممکن است.

امروزه نسل جدید سامانه سوخترسانی نصب شونده در هواپیمای جنگنده تحت پروژه صانع توسعه یافته است. این سامانه‎ها در مأموریت‎های مربوطه زیر بدنه هواپیما نصب شده و در بقیه مواقع به راحتی جدا می‎شوند.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
سامانه صانع برای سوخترسانی جنگنده به جنگنده

شاهین‎ها هم دورپرواز می‎شوند

پس از پایان جنگ تحمیلی نیروی هوایی ارتش ایجاد یا ارتقاء قابلیت‎های سوختگیری هوایی و افزایش برد را برای جنگنده‎های جدید خود نیز آغاز کرد.

به گزارش مشرق، یکی از این فعالیت‎ها تجهیز جنگنده «میگ-29 فالکروم» به لوله سوختگیری هوایی بود. در طراحی این هواپیمای از ابتدا سامانه سوختگیری هوایی در نظر گرفته نشده و محلی برای این منظور در بال و بدنه آن وجود نداشت.

در زمان اجرای این پروژه در نهاجا کشور روسیه به عنوان سازنده این جنگنده هنوز میگ-29های خود را به سامانه سوختگیری هوایی مجهز نکرده و بنا بر این هیچ الگو و نمونه مشابه خارجی از این اقدام برای فالکروم موجود نبود. اجرای این پروژه نیازمند بررسی‎های جامع و محاسبات و ایجاد تغییراتی در سامانه‎های مختلف از جمله سامانه الکترونیکی ورود و خروج سوخت، سامانه‎های برقی و سیم‎کشی، ایجاد مسیر عبور سوخت به مخازن و سامانه‎های مرتبط موتور بوده و آزمایشگرهای لازم برای ایجاد این قابلیت در این جنگنده مهم طراحی و ساخته شد.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
تصویری از اولین سوختگیری هوایی میگ-29 از سوخترسان 707

این سامانه نخستین بار در تابستان 1374 یعنی کمتر از 5 سال پس از ورود میگ-29 به ایران اولین آزمایش خود را با دریافت سوخت از بوئینگ707 با موفقیت به انجام رساند. سامانه طراحی شده که از آن با نام طالع یاد می‎شود روی یک فروند میگ-29 دو نفره به صورت ثابت نصب شده و طبق اخبار اعلام شده قابلیت نصب یا برداشتن به تناسب مأموریت محوله را داشته است.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
سوختگیری هوایی میگ-29

پس از اجرای این پروژه اخباری مبنی بر ارتقاء این سامانه تحت برنامه جدیدی به نام طلیعه منتشر شد که مربوط به سامانه سوختگیری هوایی با قابلیت‎های بیشتر برای میگ-29 می‎شد. احتمالاً طراحی و ساخت سامانه‎ای با قابلیت جمع شدن در بدنه از اهداف این پروژه بوده.

البته اخبار رسمی از نتیجه نهایی طرح طالع و وضعیت طرح طلیعه منتشر نشده و مدتهاست دیگر تصاویر و اخباری از سوختگیری هوایی روی همه فالکروم‎های ایرانی در رزمایش‎ها و یا نمایشگاه‎ها دیده نشده است.

دیگر پروژه اجرا شده روی جنگنده میگ-29 در زمینه افزایش برد این هواپیما نصب مخازن سوخت 1200 لیتری ساخت ایران زیر بال آن است که با نام پروژه "خورشید" شناخته می‎شود. نصب مخزن سوخت اضافی زیر بال هر چند بر محدودیت فضای حمل تسلیحات زیر بال فالکروم‎ها می‎افزاید اما در مأموریت‎های آموزشی، عزیمت به نقاط مختلف کشور برای حضور در تمرین‎ها و رزمایش‎ها و برخی مأموریت‎های دیگر مفید خواهد بود.

از گسترش دستاورد این پروژه در تمامی ناوگان میگ-29های کشور نیز خبری در دست نیست.

برد جنگنده‌های ایرانی 
میگ-29 مجهز به لوله سوختگیری و مخازن سوخت زیر بال

صرف نظر از میزان عملیاتی شدن پروژه‎های اجرا شده روی هواپیمای میگ-29 که شاخص بسیار مهم برای برآورد افزایش توان رزمی آن است اصل انجام این فعالیت‎ها در جهت رفع مشکلات تجهیزات موجود ارزشمند است زیرا هواپیمایی که فلسفه طراحی آن در شوروی سابق دفاع نقطه‎ای از اماکن حساس با درصد وابستگی بسیار به پایگاه خود بوده، را به هواپیمایی با قابلیت گشت رزمی طولانی مدت یا امکان اجرای عملیات‎های تهاجمی در فواصل دور از پایگاه خود می‎نماید.

خصوصاً اعلام خبر آزمایش موشک هدایت لیزری روی میگ-29 در رزمایش مدافعان حریم ولایت در تبریز گواه علاقه نهاجا به افزودن به مأموریت‎های قابل اجرا با این جنگنده ارزشمند است.

نمونه‎ای دیگر از فعالیت‎های جهادخودکفایی نهاجا در زمینه سوخترسانی هوایی ایجاد قابلیت سوختگیری هواپیمای بمب‎افکن راهکنشی «سوخو-24 فنسر» از هواپیماهای بوئینگ707 است.

هر چند بمب‎افکن‎های فنسر قابلیت سوخت‎دهی هوایی به یکدیگر را با استفاده از سامانه «اوپاز-1آ» دارند اما تطبیق این هواپیمای شرقی با سوخترسان بوئینگ آمریکایی کاری بود که در ایران به انجام رسیده و به این هواپیما قابلیت بهره‎گیری از ناوگان سوخترسان‎های راهبردی نهاجا را داد.

بمب‎افکن‎های سوخو-24 کشورمان با سوختگیری هوایی امکان حمل محموله جنگی قابل توجهی را تا شعاع بیشتر از 1500 کیلومتر داشته و در رزمایش‎های مختلف نیز آن را نمایش داده‎اند.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
سوختگیری سوخو-24 از بوئینگ707
 
برد جنگنده‌های ایرانی
سوختگیری سوخو-24 از سوخو-24 دیگر
 
برد جنگنده‌های ایرانی
نمای نزدیک از سامانه سوخترسانی اوپاز زیر بدنه سوخو-24

به گزارش مشرق، با توجه به امکان نصب سامانه سوخترسانی با سبد روی هواپیماهای جنگنده و نیز بهره‎مندی 707ها از دو سامانه سوخت‎دهی با سبد در هر پرواز که موجب می‎شود به طور همزمان به دو جنگنده سوخترسانی کنند برای افزایش قابلیت‎های عملیاتی هواپیماهای اف-4ئی و آر-اف-4ئی دستکم یک فروند از هر یک از این دو گونه هواپیمای اف-4فانتوم نیز به لوله سوختگیری هوایی مجهز شده‎اند.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
هواپیمای آر-اف-4ئی مجهز به لوله سوختگیری هوایی

سامانه استاندارد سوختگیری هوایی جنگنده بمب‎افکن فانتوم مشابه روش استاندارد نیروی هوایی آمریکا سوختگیری با استفاده از بوم سوخترسانی است. با توجه به محدودیت‎های همراهی دسته‎های پروازی رزمی توسط سوخترسان‎های بزرگ و خطرات حضور این هواپیماهای ارزشمند در مناطق عملیاتی هواپیماهایی که با روش بوم سوختگیری می‎شوند عملاً تنها در موارد خاصی امکان بهره‎مندی از این هواپیماها را در مأموریت‎های برون مرزی خواهند داشت.

بنا بر این با تجهیز هواپیماهای اف-4 به لوله سوختگیری این هواپیما می‎تواند در مأموریت‎های دوربرد توسط هواپیماهای جنگنده در نقش سوخترسان پشتیبانی شده تا از محدودیت‎های رزمی آنها کاسته شود.

به عنوان آخرین نمونه از تلاش‎های متخصصان کشورمان در جهت افزایش برد و مداومت پروازی ناوگان جنگنده‎های نهاجا می‎توان به نصب مخازن سوخت 1040 لیتری مربوط به هواپیمای اف-5 روی جنگنده «میراژ اف-1» اشاره نمود.

میراژهای کشورمان توجه به شرایط استثنایی ورودشان به ایران علاوه بر نداشتن دفترچه‎ها و کتاب‎های فنی بسیاری از تجهیزات جانبی را نیز همراه نداشتند. همچنین لوله سوختگیری هوایی این هواپیما که به صورت ثابت روی دماغه آن قرار دارد تنها در تعدادی از آنها وجود داشت.
 
برد جنگنده‌های ایرانی
مخازن سوخت اضافی نصب شده زیر بال جنگنده میراژ اف-1

در نتیجه برای افزودن به شعاع پروازی این جنگنده اقدام به نصب دو مخزن سوخت اضافی هواپیمای اف-5 (که زیر بدنه آن نصب می‎شوند) زیر دو بال میراژ شد. به این ترتیب میراژهای نهاجا با برخورداری از این مخازن امکان حمل 2080 لیتر سوخت اضافی را پیدا می‎کنند که در حدود 50 درصد به ظرفیت سوخت داخلی معمول این هواپیما افزوده می‎شود.

حمل سوخت اضافی در مخازن اضافه خارج بدنه و سوخترگیری هوایی راهکارهایی برای افزایش قابلیت‎های پروازی هواپیماهای رزمی در زمینه های برد و مداومت پرواز هستند که ضمناً به کاهش هزینه تعمیر و نگهداری به دلیل کاهش تعداد نشست و برخاست هواپیما و نیاز کمتر به تعویض قطعات تندمصرف نیز می‎انجامند.

نیروهای هوایی دارنده سامانه‎های سوخترسانی هوایی از توسعه پایگاه‎های متعدد و کامل در تمام نواحی جغرافیایی خود بی نیاز می‎شود و امکان پاسخ‎گویی به تهدیدات در مناطقی بسیار دورتر از مرزهای خود را دارند.

این قابلیت باعث می‎شود تا هواپیمای رزمی به جای حمل سوخت اضافی محموله جنگی بیشتری حمل کرده و در نتیجه با تعداد کمتری هواپیما میزان مشخصی از مهمات به هدف مورد نظر شلیک شود. بنا بر این نیروهای هوایی که قابلیت سوختگیری هوایی دارند از دست بلندی برای ضربه زدن به اهداف دشمن برخوردار بوده و ارزش بازدارندگی بالاتری نیز ایجاد می‎نمایند.

دستاوردهای پدافندی وزارت دفاع در 4 سال گذشته

سامانه موشکی «مرصاد»

دستاوردهای پدافندی وزارت دفاع در 4 سال گذشته


دستاوردهای متخصصان ایرانی در حوزه رادار و موشک‌های پدافندی مانع از ورود هر پرنده ای بدون هماهنگی به آسمان کشور می‌شود.
به گزارش مشرق، کم کم به پایان دوره چهار ساله وزارت دفاع دولت دهم می‌رسیم، وزارتخانه‌ای که با هدایت سردار احمد وحیدی دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف کسب کرد.

سردار وحیدی با تاکید بر ارتباط و همراهی صنایع دفاعی با دانشگاه‌ها توانست از توان علمی کشور در پیشبرد اهداف وزارت‌خانه متبوعش بهره ببرد.

در ادامه به بررسی مهمترین دستاوردهای پدافندی و راداری وزارت دفاع در این چهار ساله می پردازیم: 

*****

* غوغای «شلمچه» در آسمان

انبوه موشک‌های زمین به هوای شلمچه از سوی سازمان هوافضای وزارت دفاع در تاریخ 13 شهریور به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تحویل داده شد.

این موشک برد متوسط، قابلیت استفاده در برد کوتاه را نیز دارد و سرعت زیاد حدود سه ماخ سرعت، قدرت درگیری موثر با هدف، مقاوم در برابر جنگ الکترونیک دشمن، مجهزبودن به فناوری روز جهان از ویژگی‌های موشک شلمچه است.
 سلاح های ضدهوایی به علت سرعت و دقت بالا از پیچیده‌ترین سلاح‌ها به شمار می‌روند و یکی از ویژگی‌های موشک شلمچه این است که با سامانه مرصاد که آن هم ساخت داخل است، شلیک می‌شود.

برد متوسط موشک شلمچه 40 کیلومتر است و موشک زمین به هوای شلمچه از نمونه‌های خارجی خود پیشرفته‌تر، به روزتر و آماده‌تر است.

* استقرار و شلیک «قادر» در کمتر از 30 دقیقه

یکی دیگر از موشک‌های پدافندی که توسط صنایع دفاعی کشورمان تولید شد سامانه موشکی «قادر» است که در دومین روز از برگزاری رزمایش بزرگ و مشترک پدافند هوایی با نام مدافعان آسمان ولایت4، به صورت عملیاتی تست شد و با شلیک موشک توانست هدف مورد نظر را منهدم کند.
 سامانه موشکی قادر یک سامانه متحرک و چابک است که طی آن موشک پدافند هوایی هاگ با استقرار بر روی خودرو می‌تواند ضمن تحرک بالا زمان آماده سازی و شلیک را کوتاه کند.

سرعت در آماده سازی، استقرار و شلیک از ویژگی‌های این سامانه است، سامانه موشکی قادر در کمتر از 30 دقیقه حاضر به راه، مستقر و آماده شلیک می‌شود و این قابلیت را دارد که شلیک موشک‌ها را بدون پیاده سازی و استقرار لانچرها انجام دهد.

* خیز «مرصاد» علیه جنگنده‌ها، پهپادها، بالگردها و کروزها

سامانه موشکی میان‌برد موشکی مرصاد به صورت صددرصد بومی و داخلی و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

این سامانه تمامی تست‌های سنگین میدانی را در همه شرایط انجام داده و در شبکه یکپارچه پدافند هوایی مستقر شده است.

سامانه موشکی زمین به هوا مرصاد قادر به انجام عملیات پدافندی علیه انواع هواپیماهای سریع، بالگرد، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک کروز است.
 این سامانه در شب و روز قادر به انجام عملیات است و به گونه ای طراحی شده است که در محیط جنگ الکترونیک می تواند مأموریت خود را با موفقیت انجام دهد.

سامانه موشکی میان‌برد مرصاد شامل مرکز کنترل آتش، رادار جستجوگر ارتفاع پست جویا، رادار جستجوگر پالسی ارتفاع متوسط کاوش، رادار ردگیر هادی، سکوی پرتاب دیجیتال، مولد برق و خودرو حمل موشک و بارگیری است.

نسل جدید سامانه مرصاد علاوه بر اینکه ارتفاع بالاتری را پوشش می‌دهد، تعداد اهداف بیشتری را نیز در آن واحد مورد هدف قرار خواهد داد.

 اواخر فروردین‌ماه سال 89 اولین محصول سامانه پدافند هوایی میان‌برد «مرصاد» توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع تولید و به صورت انبوه در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) قرار گرفت که علاوه بر قابلیت انهدام هواپیماهای مدرن در ارتفاع پست و متوسط، ضمن تحرک بالا، از قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک و شبکه شدن با سایر سامانه‌های راداری و پدافندی نیز برخوردار است.

رادارهای جستجو و تعقیب هدف، شبکه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سکوهای پرتاب موشک‌های شاهین و مرکز کنترل و فرماندهی، اجزای اصلی این سامانه را که به صورت کاملاً دیجیتال طراحی و ساخته شده است، تشکیل می‌دهد که این مشخصات در نسل جدید سامانه مرصاد ارتقا یافته است.

* سامانه پدافند هوایی برد کوتاه «یا زهرا (س)»

خط تولید سامانه سلاح پدافند هوایی یا زهرا (س) نیز در پایان سال 91 با حضور سردار وحیدی افتتاح شد.

طراحی و ساخت این سامانه سلاح پدافند هوایی، حلقه خودکفایی در طراحی و تولید سامانه های پدافند هوایی برد کوتاه را در کشورمان تکمیل کرد.

این سلاح پدافندی قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیماها، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد.
 سامانه متحرک پدافند هوایی یا زهرا (س) قابلیت اتصال به شبکه پدافندی کشور را دارد و قادر است در هر موقعیتی مستقر شود و به طور مؤثر مأموریت خود را انجام دهد.

قابلیت درگیری با چند هدف و انهدام آنها به طور همزمان، سرعت عمل بالا و ردیابی کاملاً خودکار از دیگر ویژگی های این سامانه پدافندی است.

* «حرز نهم»؛ شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف به صورت هوشمند

در سال جاری به مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر خط تولید انبوه سامانه جدید پدافند هوایی با نام «حرز نهم» افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این سامانه پدافند هوایی که به یاد و نام امام نهم حضرت جواد‌الائمه به نام «حرز نهم» نامگذاری شده، به دست متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شد و به مرحله تولید انبوه رسید.

«حرز نهم» یک سامانه پیچیده پدافندی است که قادر است اهداف مورد نظر را در ارتفاع پست و کوتاه مورد شناسایی و ردیابی قرار داده و بصورت هوشمند و خودکار مورد هدف قرار دهد.
 تحرک بالا، موبایل بودن سامانه سلاح و قابلیت بکارگیری در شب را از ویژگی‌های سامانه پدافندی حرز نهم است.

این سامانه قابلیت اتصال به شبکه پدافند کشور را داشته و قادر است ظرف کمتر از چند دقیقه برای مقابله با تهدیدات آماده و فعال شود.

* «صیاد2» با سرعتی بیش از 1200 متر بر ثانیه

سامانه پدافند موشکی صیاد2 نیز فروردین ماه 1390 به همت متخصصان دفاعی کشور تولید و با موفقیت آزمایش شد.

این سامانه علاوه بر توان مقابله با جنگ الکترونیک، توانایی درگیری با سامانه‌های دارای سطح مقطع راداری کم را نیز دارد.

سامانه موشکی صیاد2 نسبت به نوع قبلی از دقت، برد و قدرت تخریب بیشتری برخوردار است و می‌تواند توان پدافندی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.
 پیش از این شاهد بکارگیری سامانه موشکی پدافندی صیاد1 شامل موشک‌های 2 مرحله‌ای به منظور مقابله با انواع هواگردها از جمله هواپیماهای بمب افکن متخاصم در ارتفاع متوسط و بالا در نیروهای مسلح بودیم.

سامانه موشکی صیاد علاوه بر توان مقابله با جنگ الکترونیک، توانایی درگیری با سامانه‌های دارای سطح مقطع راداری کم را نیز دارد.

پدافند موشکی صیاد1 با سر جنگی 200 کیلوگرمی، با سرعت 1200 متر بر ثانیه به سمت هدف حرکت می‌کند.

سامانه موشکی صیاد2 نسبت به نوع قبلی از دقت، برد و قدرت تخریب بیشتری برخوردار است و توان پدافندی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا داده است.

* تحویل انبوه سامانه توپ ضدهوایی «سعیر» به نیروی هوافضای سپاه

انبوه سامانه‌های توپخانه ضدهوایی سعیر که در سازمان صنایع دفاع‌ به تولید انبوه رسیده بود نیز با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی هوافضای سپاه، به این نیرو تحویل‌ داده شد.

سامانه توپ ضدهوایی که گزینه بسیار خوبی برای پوشش هوایی توپخانه‌ای در ارتفاع پست و متوسط قلمداد می‌شود در سازمان صنایع دفاع به صورت کاملاً بومی طراحی و به تولید انبوه رسید.
 از قابلیت‌های این سامانه اتوماسیون بودن آن است، سیستم عملیاتی این سامانه به گونه‌ای است که با مجموعه راداری و یا اپتیکی هدف را ره‌گیری و بصورت خودکار بدون نیاز به خدمه، توانایی شلیک به سمت اهداف مورد نظر را دارد.

* ناکارآمدی تاکتیک هواپیماهای پنهان‌کار با «کاشف 2»

«کاشف2» از نخستین رادارهای نسل جدید در نیروهای مسلح ایران است که به همت متخصصان بومی تولید شد.

تغییر مهم ایجاد شده در رادار کاشف در نمونه‌های ساخت داخل، طراحی و ساخت گیرنده‌های جدا از فرستنده است که به این سامانه توانایی بالایی در شناسایی اهداف پنهان‌کار و مقابله با تدابیر متقابل الکترونیکی می‌‌دهد.
 گیرنده‌های دوقلو جداگانه رادار کاشف باعث می‌شود تا تاکتیک منحرف ساختن امواج راداری که بیش از 70 درصد توانایی پنهان‌کاری هواگردهای پنهان‌کار را تشکیل می‌دهد عملاً در برابر این رادار ناکارآمد باشد.

 این گیرنده‌ها همچنین می‌توانند به عنوان حسگرهای تشخیص فرکانس‌های مشابه با رادار مادر عمل کنند و به این صورت هرگونه سیگنال با فرکانس شبیه به فرکانس رادار مادر با نیت اختلال در رادار کاشف خود به عاملی برای کشف هواگرد دشمن بدل خواهد شد.

* «علیم» علیه هواپیماهای رادارگریز و موشک‌های کروز

رادارهای پسیو رادارهایی هستند که بدون انتشار امواج و با دریافت بازتاب‌های راداری ناشی از فرستنده‌های دیگر کار کشف اهداف را انجام می‌دهند که رادار «علیم» یکی از نمونه‌های رادار پسیو ساخته شده در کشور است.

توانمندی ویژه در کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین و اهداف پروازی در ارتفاع و سرعت کم از جمله ویژگی‌های این رادار است.
 رادار «علیم» بردی بین 250 تا 300 کیلومتر دارد که برای کشف و کمک به شکار سریع اهداف ارزشمندی چون جنگنده‌ها و هواپیماهای ضربتی رادارگریز و همچنین موشک‌های کروز که به طور معمول در ارتفاع کمتر از 20 متری سطح زمین پرواز می‌کنند، بسیار دستاورد مهمی است.

رادارهای پسیو به دلیل اینکه انتشار امواج ندارند توسط سامانه‌های دشمن کشف نشده و در نتیجه از حمله دشمن در راستای سرکوب پدافند هوایی مصون باقی می‌مانند.

* پوشش تمام آسمان خلیج فارس با «مطلع الفجر»

رادار مطلع الفجر-1 در کلاس رادارهای برد متوسط به بالا قرار است و در باند VHF کار می‌کند که با اتکا به توانمندی متخصصان داخلی تولید شده است.

برد این رادار که 360 درجه را پوشش می‌دهد حدود 300 کیلومتر بوده و سقف ارتفاع قابل پوشش آن، 20هزار متر است.

این رادار، از سامانه‌های ضد جنگ الکترونیک برخوردار است و پایداری مناسبی در فضای نبردهای مدرن خواهد داشت.

نحوه عملکرد سخت افزاری آنتن رادار مطلع الفجر بدین صورت است که اجزای آن در حال حرکت به صورت جمع شده روی سقف کانتینر حاوی تجهیزات هستند.

این رادار به همراه ساز و کارهای استقرار، سامانه‌های پردازشگر، کنترل و نمایشگرهای کاربران، ادوات مخابراتی و سامانه تولید برق همگی توسط یک تریلر حمل می‌شود که توان تحرک بالایی به آن می‌دهد.

قابلیت جهش فرکانسی، برخورداری از سامانه های ضد جنگ الکترونیک، امکان استفاده به صورت شبیه ساز آموزشی و قابلیت ردگیری همزمان 100 هدف و نگهداری سابقه اهداف، از دیگر توانمندی‌های این رادار است.

رادار مطلع‌ الفجر 2 نیز، یک رادار متحرک برد بلند مراقبت هوایی و هشدار زودهنگام در باند VHF است که می‌تواند به طور مستقل عمل کرده و یا به عنوان بخشی از یک سامانه پدافندی و البته جزئی از شبکه یکپارچه پدافند هوایی باشد.

این رادار قابل استفاده در تمام شرایط آب و هوایی و یک رادار مدرن با پردازش کوهرنت و با اجزای تماماً بهره مند از نیمه هادی ها است که می‌تواند اهداف هوایی را تا برد 480 کیلومتر و همچنین اهداف با سطح مقطع پایین را آشکارسازی و ردگیری کند.
 مطلع الفجر-2 که عملکردی سه بعدی دارد از برد مناسب، از قابلیت اندازه گیری زاویه، جهت، سرعت و ارتفاع اهداف پروازی به روش مقایسه سیگنال بین 2 کانال مستقل موجود در رادار برخوردار است.

تجهیزات فرستنده و گیرنده در این نسل از رادارهای مطلع الفجر به طور کامل بومی سازی شده و به مرحله تولید انبوه رسیده است.

با استفاده از این رادار دوربرد که 60 درصد افزایش در برد نسبت به نسل قبلی داشته است مساحت بسیار بیشتری از کشور با هر دستگاه از آن تحت پوشش قرار می گیرد، به عنوان مثال، فقط با استقرار یک رادار مطلع الفجر-2 در جنوب غربی استان فارس تمام آسمان خلیج همیشه فارس، از شرق تنگه هرمز و سواحل امارات تا سواحل کویت و در جنوب نیز تمام مساحت کشورهای بحرین و قطر تحت پوشش قرار می‌گیرد.

* S300 ایرانی با نام باور373 می‌آید

سال 2007 میلادی بود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار را برای خرید سامانه پدافند هوایی S300 به امضا رساندند؛ قرار دادی که سه سال بعد با دستور رییس جمهور وقت روسیه و با بهانه قطعنامه شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به ایران لغو شد.

این در حالی بود که طرف ایرانی تمام مفاد قرارداد را به صورت کامل اجرا کرد و هیچ مورد شبهه‌ برانگیزی وجود نداشت و قرار بود این سامانه واگذار شود که متاسفانه به دلیل شیطنت دولت‌های غربی این کار صورت نگرفت.

S300 یک سامانه موشکی پیشرفته پدافند هوایی دوربرد است که البته قابلیت استفاده در ارتفاع متوسط و پست را نیز دارد.

با لغو این قرارداد از سوی روسیه، جمهوری اسلامی ایران نیز به دادگاه بین‌المللی  شکایت کرد که در صورت نهایی شدن بررسی‌های دادگاه، دولت روسیه باید 4 میلیارد دلار بابت لغو این قرارداد به ایران غرامت بپردازد.

اما کار به اینجا ختم نشد.

در همان ابتدا و زمانی که اولین بحث‌ها مبنی بر تحویل ندادن S300 مطرح شد و نفرات ایرانی هنوز در روسیه دوره می‌دیدند، مقام معظم رهبری به وزارت دفاع دستور دادند که «بروید و خودتان این کار را ملی کنید» و از آن زمان این کار در دستور کار قرار گرفت که طراحی مفهومی آن هم در وزارت دفاع، هم در قرارگاه و هم برخی مراکز علمی و دانشگاهی کشور آغاز شد.

اگر S300 در برخی موضوعات خلاء داشت، در طرح بومی این سامانه، این خلاء‌ها برطرف شده است و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده و حتی پروژه، نیز به نام باور 373 نامگذاری شد.
 وزارت دفاع در خصوص موشک‌های این سامانه نیز پیش‌بینی کرده که باور 373 با دو یا سه نوع موشک در لایه‌های مختلف بتواند وارد عمل شود.

بنا بر اعلام فرماندهان نیروهای مسلح، روند ساخت باور 373 به خوبی پیش رفته و زیرساختها و زیرسامانه های آن نیز آماده شده اند و باید منتظر بود تا اخبار جدید در این خصوص اعلام شود.

موشک فاتح 110 آمیزه ای خوفناک از قدرت- سرعت و دقت




موشک فاتح 110

 آمیزه ای خوفناک از قدرت- سرعت و دقت



نسل‌های پیشرفته توانمندی موشکی ایران موضوعی نیست که بتوان در یک گزارش کوتاه به تحلیل آن پرداخت اما در میان «شهاب‌ها» و «سجیل‌ها»ی آسمان قدرت ایران، ستاره‌هایی از افتخارات دیده می‌شوند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. موشکی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، یکی از دقیق‌ترین موشک‌های جهان (بر اساس میزان خطا) بوده و اگر چه مدتی است در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌هایش در مقابله با دشمنان، آن را در جایگاهی خاص نسبت به دیگر موشک‌ها قرار داده است.


مجله تصویری موشک فاتح-110


روند ساخت موشک فاتح 110

ایران نیز با درک اهمیت موشک‌هایی با برد کوتاه، به برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت آن پرداخت. برای ساخت این موشک مورد نیاز کشورمان، تقسیم وظایف صورت گرفت و قرار بر این شد تا ابتدا نرم افزار شلیک و سیستم پیشرانه‌های آن طراحی و ساخته شوند.


  ادامه مطلب ...