*** موشک شهاب-۳***

*** موشک شهاب-۳***

همه چیز درباره سیستمهای موشکی
*** موشک شهاب-۳***

*** موشک شهاب-۳***

همه چیز درباره سیستمهای موشکی

مهاجر هم به قلب مدرن‌ترین رادارها و ناو هواپیمابر آمریکا نفوذ کرد

پهپاد


مهاجر هم به قلب مدرن‌ترین رادارها و ناو هواپیمابر آمریکا نفوذ کرد

پهپاد مهاجر4 در حدود 30 درصد طول بیشتر و 61 درصد دهانه بال بزرگتری نسبت به پهپاد ابابیل دارد که قبلا موفق به تصویربرداری بر فراز ناو هواپیمابر آمریکا شده بود و بدیهی است این ابعاد بزرگتر، به معنی مساحت قابل رؤیت بیشتر نیز است اما همچنان رادارهای مدرن امریکایی از شناسایی پهپادهای ایرانی عاجزند.
، یکی از شاهکارهای عملیاتی پهپادهای ایرانی که باعث معروفیت بیش از پیش آن در محافل رسانه ای و نظامی دنیا شد، تصویر برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع، رسانه های غربی طبق معمول به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد.

در این عملیات که بنابر اعلام فرماندهان کشورمان حدود 30 دقیقه به طول انجامیده بود، ابابیل با عبور از اطراف این شناور مجهز، اقدام به تصویر برداری کرده و پس از چند دقیقه پرواز از حضور آن مطلع شدند که با پرواز چند فروند جنگنده F/A-18 هورنت و بالگردهای اس-اچ-60 برای یافتن این پرنده اقدام شد اما در نهایت این پرنده ایرانی به سلامت در پایگاه خود بازیابی شد.

تصویر ضبط شده توسط  پهپاد ابایبل

هر چند این مورد تنها یکی از این دست عملیات هایی بود که مدتهاست در تمامی آبهای اطراف ایران به طور 24 ساعت صورت می گیرد و تمام این مناطق تحت نظارت آنلاین سامانه های پهپاد ایران است اما این جریان اثبات عملی توانمندی هواپیماهای بدون سرنشین ایران در کارهای شناسایی و بازتاب راداری ناچیز آنها به شمار می رفت.

هواپیمای بدون سرنشین ابابیل امروزه یکی از پرکاربردترین پهپادهای موجود در کشور است و تاکنون صدها فروند از آن ساخته و تحویل داده شده است.

سامانه های هدایت و کنترل پهپاد ابابیل عبارتند از سامانه کنترل خودکار، سامانه ردیابی راداری، سامانه دورسنجی و سامانه مکانیابی جهانی. داده های پروازی رسیده از هواپیما بر روی یک رایانه ذخیره شده و نمایش داده می شود.

پهپاد
استفاده از سامانه خلبان خودکار، ناوبر راداری، ناوبری GPS و نمایش رایانه ای داده های پروازی، ابابیل را جهت اجرای مأموریت های گوناگون در محدوده وسیعی توانمند ساخته است.

شاید یک بار انجام شدن این موضوع، می توانست مجالی به شایعه سازان بدهد تا شبهاتی را به این اقدام مهم هواپیماهای بدون سرنشین کشورمان وارد کنند اما این رخداد مهم، رسما بار دیگر و البته قطعا بارهای دیگر به صورت عملیاتی تکرار شده است.

در مستند کابوس کرکس ها که اخیراً از شبکه اول سیما به نمایش درآمد، تصاویر جدیدی که توسط پهپادهای ایرانی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی گرفته شده، به نمایش در آمد.

پهپاد
تصویر گرفته شده توسط پهپاد مهاجر بر فراز ناو هواپیمابر جرج بوش
از این مستند می توان اطمینان حاصل کرد، این بار پهپاد حاضر در عملیات شناسایی ناو هواپیمابر امریکا، از نوع «مهاجر4» بوده است به سامانه ارابه فرود فلزی دارای اسکی مجهز است.

تفاوت پهپادهای ابابیل و مهاجر

همانطور که از اطلاعات منتشره درباره هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی می توان تحلیل کرد، پهپاد مهاجر4 در حدود 30 درصد طول بیشتر و 61 درصد دهانه بال بزرگتری نسبت به پهپاد ابابیل دارد. بدیهی است این بال بزرگتر به معنی مساحت قابل رؤیت بیشتر نیز است.

نوع پهپاد

طول بدنه(متر)

دهانه بال(متر)

مهاجر-2

2.91

3.8

مهاجر-4

3.64

5.3

ابابیل-2

2.8

3.3



با وجود این ابعاد بزرگتر نسبت به ابابیل و ارابه فرود فلزی این پهپاد که دائماً در طی پرواز باز است، مهاجر-4 با به پرواز درآمدن بر فراز ناوهواپیمابر آمریکایی نشان داد پهپادهای ایرانی به درصدی از پنهانکاری و کشف ضعف های سامانه های شناسایی و راداری ناوهای پیشرفته هواپیمابر آمریکا دست یافته اند که در صورت اراده فرماندهان، در کسری از ساعت می توانند هر نوع عملیات شناسایی و مانند آن را برای این شناورها پیاده کنند.

پهپاد

از سوی دیگر با توجه به اینکه پهپاد مهاجر 4، توان حمل بار سنگین تر و مداومت پرواز بیشتری نسبت به ابابیل داشته، توانسته از دوربین هایی سنگین تر و با قابلیت بزرگنمایی بیشتر برای گرفتن تصاویر با کیفیت تر از ارتفاع بالا استفاده کند.

این هواپیما توانایی فیلمبرداری و عکسبردای هوایی، ارسال تصاویر ویدئویی به صورت زنده(و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی)، توانایی برنامه ریزی رفت و برگشت و اجرای مأموریت به صورت رایانه ای و خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی را دارد. از این هواپیما می توان در عملیات مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده بانی، هدف یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت های مورد نیاز استفاده کرد.

محموله مراقبت و شناسایی مهاجر4 شامل دوربین جلونگر(FL TV)، دوربین پایین نگر(DL TV)، پلتفرم دو درجه آزادی و دوربین عکسبرداری است. جنس بدنه این پهپاد از مواد مرکب است که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب کاستن از سطح مقطع راداری آن نیز می شود. ارابه فرود این پرنده فاقد چرخ بوده و در واقع چیزی بین اسکید و ارابه فرود معمولی است که ضمن داشتن برخی مزایای نمونه چرخ دار، از وزن کمتری برخوردار است.

کدام رادارها و ناو هواپیمابر آمریکا مقهور مهاجر ایرانی شد؟

ناو هواپیمابر "USS George H.W. Bush" با شماره بدنه CVN-77 که در این مستند نشان داده می شود، جدیدترین ناو هواپیمابر عملیاتی شده نیروی دریایی آمریکا به شمار می آید که در تاریخ 10 ژانویه 2009 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شد.

این ناوهواپیمابر در طول زمان کوتاهی که از خدمت آن گذشته است یک بار به منظقه خلیج فارس نیز وارد شده و مدتی را تحت فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه گذرانده است.

پهپاد
ناو هواپیمابر جرج بوش

اما چه رادارها و سامانه های هشدار دهنده ای بر روی این ناو و ناوهای همراهش نصب شده است که از شناسایی پهپاد ایرانی عاجز بوده اند؟

به طور کلی ناوهای هواپیمابر آمریکایی کلاس نیمیتز مثل ناو هواپیمابر جرج بوش از سه سامانه برای جستجوی هوایی بهره می برند؛ یکی رادار سه بعدی مدل " AN/SPS-48E " ، دیگری رادار دو بعدی " SPS-49A(V)1 " و دیگری سامانه " TAS " مارک 32.

رادار " AN/SPS-48E " یک رادار سه بعدی جستجو گر هوایی است که در دو باند E و F و در فرکانسهای 2 تا 4 گیگاهرتز فعالیت می کند. این رادار در حدود 2 تن وزن داشته و در هر دقیقه می تواند 15 چرخش 360 درجه داشته باشد. این رادار اطلاعات کاملی را در خصوص فاصله ، ارتفاع و سمت هدف مورد نظر را در اختیار کاربر می گذارد.

پهپاد
شرکت سازنده این رادار رسما اعلام کرده است که این رادار می تواند اهدافی را در فاصله 460 و ارتفاع 30 کیلومتری شناسایی کند. اطلاعات بدست آمده از این رادار برای تغذیه و هدایت سامانه های موشکی موجود در این ناو مثل سیستم Sea Sparrow و یا سامانه های موجود بر روی سایر شناورهای همراه ناو هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی این رادار توان رهگیری طیف کاملی از تهدیدات مثل بالگردها، موشک های کروز و بالستیک، پرنده های بدون سرنشین و البته هواپیماهای جنگنده را دارد.

رادار بعدی که بر روی این ناوها نصب شده است رادار دو بعدی SPS-49A(V)1 ساخت شرکت ریتهون است. این رادار برد بلند نیز وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی در ارتفاع پایین و بالا را داشته و می تواند اطلاعات بدست آمده را با سایر سیستم های موجود بر روی ناو هواپیمابر و یا کشتی های همراه آن به اشتراک بگذارد.

پهپاد
رادار دو بعدی SPS-49A(V)1
این رادار برد بلند در باند ال و در فرکانسهای 851 تا 942 مگا هرتز فعالیت می کند و می تواند تا فاصله 474 کیلومتری و تا ارتفاع 45 کیلومتری را کاوش کند. این رادار به صورت اختصاصی برای بحث جنگ ضد هوایی طراحی شده و در صورت لزوم توان پشتیبانی از رادارهای سه بعدی را نیز دارد.

در این رادار از پردازنده های دیجیتال با قابلیت تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات استفاده شده و از مقاومت بالایی در برابر اخلال های الکترونیکی برخوردار است.

اما سومین سامانه راداری موجود در این ناوها، سیستمی موسوم به "TAS" است که به صورت اختصاصی برای شناسایی ، رهگیری و اندازه گیری میزان تهدید اهداف هوایی با سطح مقطع راداری پایین در ارتفاع بسیار بالا و یا پایین طراحی و ساخته شده است. این سامانه که در فرکانس 1215 تا 1400 مگاهرتز فعالیت می کند در حقیقت بخشی از سامانه کنترل آتش موشکی مارک 91 است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از "TAS" ، به درگیری با اهداف هوایی می پردازد.

پهپاد
رادار SPY-1
این سه مجموعه راداری در کنار هم بخشی از وظیفه جستجوی هوایی را در گروه رزمی ناو هواپیمابر بر عهده دارند.

اما علامت سوال بزرگتر درباره توانایی رادارهای آمریکایی را باید در سامانه ایجیس نصب شده بر روی ناوشکن ها و رزم ناوهای همراه گروه رزمی ناو هواپیمابر جستجو کرد.

سامانه ایجیس یک مجموعه چند وجهی است که قلب آن را سامانه راداری موسوم به SPY-1 ساخت شرکت لاکهید مارتین تشکیل می دهد. این رادار که از گونه های رادار آرایه فازی غیر فعال است در باند اس فعالیت کرده و دارای برد کشف هدفی بیش از 185 کیلومتر بوده و در حال حاضر نقش مهمی در برنامه سپر موشکی آمریکا در بحث کشف و درگیری با موشکهای بالستیک بر عهده دارد.

بر اساس اعلام سازندگان این رادار در برد اعلام شده می تواند تا بیش از 100 فروند هدف هوایی را شناسایی و تعقیب کند و در صورت لزوم با ارائه اطلاعات به سامانه های تسلیحاتی همراه مثل موشکهای سری استاندارد، سی اسپارو و یا سامانه دفاع نزدیک فالانکس با آنها درگیر شود.

ظهور تهدیدات جدید در عرصه ضد کشتی مثل موشکهای بالستیک ضد شناور ، موشک های کروز ضد کشتی مافوق صوت ، پرنده های بدون سرنشین با سطح مقطع راداری کم باعث شده است تا نیروی دریایی آمریکا در چند سال اخیر چندین برنامه ارتقاء را بر روی این رادارها به انجام برساند.

اما زمانی که تمام این توانایی های راداری را در یک سو و تصاویر منتشر شده از پهپادهای ایرانی که تقریبا به طور کامل بالای سر این ناوها در حال گشت زدن هستند را در طرف دیگر قرار می دهیم بیشتر به نقش و جایگاه مهم پهپادهای ایرانی پی خواهیم برد.

پهپاد
تصویر گرفته شده توسط پهپاد مهاجر از ناو هواپیمابر جرج بوش
حال اگر این فرض را تصور کنیم که دهها و بلکه صدها پهپاد ایرانی مجهز به سامانه های جنگال و موشکی یا محموله های انتحاری بخواهند درس عبرتی به این شناورهای پر یال و کوپال بدهند چه سامانه راداری یا پدافندی در سپاه ابرهه را یارای مقابله با این لشکر ابابیل خواهد بود؟

شاید این موضوع کمتر مطرح شده باشد که انفجار یک راکت هواپرتاب کوچک با نام ام کا 32 زونی در ناوهای هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و فارستال منجر به آتش سوزی های پیوسته و بزرگی شد . راکتهای زونی تنها 50 کیلو وزن و 20 کیلوگرم خرج انفجاری دارند. شلیک اتفاقی و نابهنگام این راکتها بر روی عرشه ناو فارستال منجر به اتفاقی مهیب یعنی کشته شدن 134 نفر - زخمی شدن 161 نفر و از بین رفتن 21 هواپیما شد .

پهپاد
 انفجار در ناو هواپیمابر فارستال
اتفاق مشابه به آن دو سال بعد در ناو هواپیمابریو اس اس اینترپرایز رخ داد و انفجار این راکت در اینترپرایز نیز منجر به مرگ 27 نفر و زخمی شدن 314 نفر همچنین نابودی 15 هواپیمای دیگر شد !

حال تصور و تصویر برخورد موشکها و پهپادهای ایرانی چه می تواند باشد ؟!

جدیدترین پروژه ایران در حوزه جت‌های آموزشی


جدیدترین پروژه ایران در حوزه جت‌های آموزشی


نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به طراحی و ساخت جت‌ آموزشی در قالب پروژه «کوثر» کرده است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، جدیدترین دستاورد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب پروژه کوثر و با نام جت آموزشی کوثر در مراحل ساخت و تولید قرار داشته و قرار است تا در آینده نزدیک این پروژه به پایان برسد.
در این پروژه، قرار است که یک فروند جت برای آموزش و تعلیم یگان‌ها و پرسنل نهاجا تولید و در مرحله بعد، نمونه اولیه این جت به تولید انبوه برسد.
امیر علیرضا برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، با اعلام خبر ساخت یک جت‌ آموزشی در نیروی هوایی با نام «کوثر» اظهار داشت: ما پروژه‌های مختلفی در نیروی هوایی داریم و سعی‌مان بر این است تا زمانی که این پروژه به سر منزل نهایی خود نرسد، جزئیات آن را اعلام نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: علم هوانوردی بسیار دقیق و در عین حال خطرناک است؛ ممکن است 99 درصد یک کار را به نحو احسن انجام داده باشید، اما در یک درصد آن اشتباه کرده باشید بنابراین اگر هواپیما به پرواز درآمد و موتور آن اشکال پیدا کرد، چه کار کنید؟
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: بر همین اساس، باید اشراف کاملی بر تک تک مراحل ساخت این جت داشته باشیم تا مشکلی برا ی آن پس از تست پروازی پیش نیاید.
منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر جالب دریابان شمخانی در مورد تولید موشک شهاب ۳



نظر جالب دریابان شمخانی در مورد تولید موشک شهاب ۳



معاون وزیر دفاع گفت: نیازهای نیروهای مسلح ما بنا به درخواست خود نیروها و با مشارکت آنها طراحی و تولید شده و یا سامانه‌های قبلی ارتقا یافته و در حوزه‌های مختلف به کارگیری می‌شوند.



 

به گزارش فارس، محمد اسلامی معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع، با حضور در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر به بررسی برخی دستاوردها و روند خودکفایی صنایع دفاعی پرداخت و گفت:‌ محصولات تولید شده در صنعت دفاعی در مسیر پاسخ به تهدیدات دشمن بوده و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند جوابگوی مقابله با تهدیدات دشمن باشند.

اسلامی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما آماده هستند و کسانی که ما را تهدید می‌کنند، باید بدانند که آسایش نخواهند داشت.

وی به 2 دستاورد اخیر وزارت دفاع در حوزه موشکی اشاره کرد و گفت: موشک بالستیکی که اخیراً تست شد، یکی از بزرگترین پروژه‌ها بود که می‌تواند به صورت همزمان چند هدف زمینی را منهدم کرده و سیستم‌های پدافندی موجود را از بین ببرد.

معاون وزیر دفاع همچنین به پروژه موشکی «بینا» اشاره کرد و اظهار داشت: این موشک دارای 3 قابلیت است که فعلاً 2 مورد آن یعنی شلیک از روی لانچرهای زمینی و نیز شلیک از پرنده‌ها علیه اهداف سطحی و زمینی اعلام شده است.

اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی جزو 4 کشور اول جهان است، خاطرنشان کرد: امروز هواپیماهای بدون سرنشین، جلوه‌های پیشرفت هستند چرا که همه تکنولوژی‌ها در آنها به کار گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما در همه انواع پهپادها خودکفا هستیم که آخرین نمونه آن پهپاد «فُطرُس» بود که به عنوان بزرگترین پهپاد کشور می‌تواند به صورت 24 ساعته آسمان ایران را مراقبت کند.

وی به حوزه‌های بالگردی و هواپیمایی نیز اشاره کرد و گفت: امروز در صنایع دفاعی، انواع بالگردهای تهاجمی و ترابری، هواپیمای مسافربری 52 نفره و جنگنده در حال ساخت و تولید است که در حوزه جنگنده‌ها 4 مدل تولید شده و یا در دست ساخت است و برای ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون وزیر دفاع گفت: در آینده نزدیک، بزرگترین زیردریایی ساخت داخل که مدت‌ها است در انتظار رونمایی است، عملیاتی خواهد شد و ناوشکن جماران پیشرفته که در 28 اسفند سال گذشته در شمال رونمایی شد، به نیروی دریایی ملحق می‌شود.

اسلامی گفت: ما در سال‌های ابتدایی، 100 محصول در سبد دفاعی کشور داشتیم که این میزان امروز به 1000 هزار محصول رسیده است.

وی تصریح کرد: امروز ما در حوزه‌های فریب‌ناپذیری، اخلال‌ناپذیری و رادارگریزی محصولات هوایی و شناوری، دستاوردهای مهمی داریم و نکته قابل توجه این است که نیازهای نیروهای مسلح ما بنا به درخواست خود نیروها و با مشارکت آنها طراحی و تولید شده و یا سامانه‌های قبلی ارتقا یافته و در حوزه‌های مختلف به کارگیری می‌شوند.

اسلامی در خصوص توانمندی صنعت دفاعی در تولید محصولات گفت: وقتی امیر دریابان شمخانی وزیر دفاع بود و موشک شهاب 3 به ثمر رسید، ایشان یک جایی گفتند که ما در تولید موشک شهاب 3 از پیکان خودکفاتریم و این یک حقیقت بود برخلاف اینکه دشمنان القا می‌کنند ایران به کشورهای دیگر وابسته است اما این واقعیت ندارد.

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه تهدیدات علیه کشور ما برای مردم ایران اهمیتی ندارد، اظهار داشت: همانطور که رئیس جمهور محترم فرمودند، دشمن باید عینک خود را عوض کند و واقعیت‌ها را ببیند. نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل هستند و گزینه ما، پاسخ پشیمان‌کننده به تهدیدات است.

عصر و گاما؛ رادارهایی مدرن که در سکوت رادیویی آمدند + عکس

رادار

عصر و گاما؛ رادارهایی مدرن که در سکوت رادیویی آمدند

رادار گاما یک مجموع راداری آرایه فازی فعال سه بعدی "UHF" در باند "L" است که وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی شامل پرنده های بال ثابت با سطح مقطع راداری پایین و بالگردها، موشک های کروز و مهمات هدایت شونده و همچنین موشکهای بالستیکی را بر عهده دارد.
به گزارش مشرق، چشم های بینا و همیشه هوشیار نیروهای مسلح کشورمان اگرچه متکی به تجهیزات نبوده و با انبوهی از ابتکارات و پشتوانه تجربیات دفاع مقدس و ایمان به قادر متعال، مشغول خدمت هستند اما استفاده از سامانه های مدرن را نیز به عنوان عنصری مهم در مقابله با دشمن مجهز و قداره کش، مهم می دانند.

طی هفته های اخیر، در دو عرصه مهم دریایی و پدافند هوایی، اخباری از عملیاتی شدن رادارهای جدید منتشر شده که به نظر می رسد ارتقاء قابل توجهی به توان دفاعی نیروهای مسلح ایران خواهد داد. این دو رادار شامل رادارهای عصر و گاما هستند.

رادار عصر؛ چشمان مدرن ناوشکن های ایرانی

ناوهای رزمی برای اطلاع زودهنگام از تهدیدات هوایی پیرامون خود به رادارهایی نیازمند هستند که ضمن قابل نصب بودن در فضای محدود عرشه از برد و عملکرد مناسبی نیز برخوردار باشند. این اولین حلقه از پدافند هوایی یک شناور رزمی را شکل می‎دهد که بر روی آب‎ها ممکن است از پوشش هوایی محروم باشد و تنها با اطلاعات تولید شده توسط رادارها سامانه‎های پدافندی موشکی و توپخانه‎ای خود را آماده نبرد می‎کند.

تاریخ وقایع جنگ جهانی دوم و جنگ‎های مختلف تا به امروز نیز اهمیت وجود هشدار زودهنگام برای نیروی دریایی را عملاً تأیید میکند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) چندی پیش، از یک رادار جدید و پیشرفته رونمایی کرد که توسط متخصصان داخلی تولید شده و برای نصب روی ناوهای مختلف فعلی و آینده در نظر گرفته شده است. این رادار با نام «عصر» از نوع آرایه فازی و با آنتن مسطح بوده و از برد و عملکرد قابل توجهی برخوردار است.

فرماندهان نیروی دریایی ارتش برای اولین بار چند سال پیش در مصاحبه‎های خود از وجود پروژه عصر برای تولید یک رادار دیجیتال در باند S با آنتن مسطح با طول موج 8 تا 15 سانتیمتر اطلاع داده بودند که برای به کار گیری در شناورهایی در رده ناو و بالاتر در دست توسعه بوده و از عملکرد بالایی در شرایط آب و هوایی مختلف برخوردار خواهد بود.

پیش از این ناوهای بایندر و نقدی در زمان تحویل به ایران به رادار جستجوی هوایی Westinghouse SPS-6C با برد 146 کیلومتر در باند D و ناوشکن‎ها (ناوهای محافظ) رده الوند به رادار جستجوی هوایی AWS-1 با برد 110 کیلومتر و باند E/F مجهز بودند. نمونه اول ناوشکن جماران نیز که ساخت کشورمان است به راداری مشابه AWS-1 مجهز شده بود و دومین فروند آن که با نام دماوند در ناوگان شمال نداجا به خدمت گرفته شده به رادار عصر مجهز است و به زودی نمونه رونمایی شده از رادار عصر نیز در جنوب به جای رادار فعلی روی ناو جماران نصب خواهد شد.
 
رادار
از سمت راست رادار ناو SPS-6C روی ناو نقدی، رادار AWS-1 روی ناو سبلان و رادار ناو جماران

به نظر می رسد با تولید رادار آرایه فازی عصر که اولین نمونه‎های آن بر روی ناوشکن‎های جماران و دماوند به کار گرفته می‎شود امکان تجهیز ناوهای قبلی خصوصاً ناوشکن‎ها به این رادار مدرن و کارامد نیز در آینده وجود خواهد داشت. همچنین تولیدات بعدی کشورمان مانند ناوشکن سهند و ناو بزرگ عملیاتی-آموزشی خلیج فارس نیز از مشتریان آخرین نمونه‎های رادار آرایه فازی عصر در سال‎های آینده خواهند بود.

رادارهای آرایه فازی دارای توانمندی‎های بالایی هستند که ناشی از به کار گیری فناوری‎های جدید است. در این رادارها برای جستجو در فضای تحت پوشش، سهم عمده بجای گردش مکانیکی آنتن رادار بر عهده تغییر در زاویه انتشار امواج است. پویش بسیار سریع محیط (در حد میلی ثانیه)، مقاومت بالا علیه اقدامات ضد الکترونیک و کشف بسیار مشکل محل رادار توسط سامانه‎های الکترونیکی گیرنده و هشدار راداری دشمن از جمله مهمترین ویژگی‎های عملکردی این رادارهای پیشرفته است. این رادارها دارای دو نوع اصلی فعال(اکتیو) و غیرفعال(پسیو) هستند که در نوع فعال می‎توانند تا 1000 بار درثانیه تغییر فاز داده و در صورت بروز اشکال در گیرنده و فرستنده‎ها کل رادار دچار اختلال نمی‌شود.

در واقع در این رادارها تعداد زیادی عنصر فرستنده و گیرنده در کنار یکدیگر قرار داشته و هر یک از آنها عملاً یک رادار کوچک هستند که در مجموع با عملکرد هماهنگ، قابلیت‎های ویژه رادارهای آرایه فازی نظیر توانایی شاسایی همزمان صدها هدف که در فواصل و ارتفاعات مختلفی در پهنه آسمان حضور دارند را بوجود می‎آورند.

رادارهای آرایه فازی به دلیل عدم انتشار امواج با الگوی مشخص و تغییر فاز در کسری از ثانیه شناسائی منبع پرتو و محل رادار برای دشمن کاری بسیار مشکل خواهد بود. این قابلیت برای به تأخیر افتادن کشف محل دقیق شناور در دریا بسیار مهم و ارزشمند است این رادارها در صورت کشف شدن توسط دشمن یا اخلال‎های الکترونیکی به دلیل تغییر فاز، به میزان بسیار بالائی مقاوم هستند.

رادارهای آرایه فازی قادر به هدایت چندین موشک علیه چندین هدف در زمان واحد بوده و در زمینه‎های گسترده‎ای از جمله رادارهای هواشناسی، نصب بر روی جنگنده‎ها، ناوها و رادارهای رهگیری موشک‎های بالستیک قابلیت به کار گیری دارند.

تاکنون چند نمونه رادار آرایه فازی در کشور دیده یا معرفی شده است از جمله رادار 6400 المانی که چند سال پیش توسط وزیر دفاع وقت از آن صحبت شد و رادار آرایه فازی برد متوسط نجم 802 ، دو نمونه از آنها هستند.

بر اساس اعلام رسمی مسئولان، رادار عصر می‎تواند به صورت سه بعدی اهداف را ردگیری کند یعنی فاصله، زاویه و ارتفاع آنها را تعیین نماید. این رادار قابلیت ردگیری همزمان 1000 هدف را داشته و برد آن برای اهدافی با سطح مقطع راداری (RCS) 4 متر مربع در حدود 200 کیلومتر است.

رادار 
رادار آرایه فازی عصر

با توجه به ظاهر رادار عصر قاعدتاً در آن، تغییر جهت امواج تنها در راستای عمودی بر مبنای تغییر فاز انجام می‎شود زیرا این رادار قابلیت چرخش در صفحه افقی را دارد که این امر برای پویش (اسکن) در این راستا مورد استفاده قرار می‎گیرد. علت این امر می‎تواند کاهش هزینه‎های تجهیز ناوها به رادارهای آرایه فازی باشد زیرا در صورتی که رادار قابلیت چرخش در صفحه افقی برای پوشش 360 درجه را نداشته و در راستای افقی هم با تغییر فاز امواج کار پویش را انجام دهد باید دستکم از دو رادار آرایه فازی برای پوشش تمام پیرامون ناو استفاده کرد.

بنا بر این در شرایطی که نیاز گسترده‎ای به تجهیز ناوهای مختلف نداجا به این رادار پیشرفته و نسل جدید وجود دارد با یک رادار عصر می‎توان 360 درجه پیرامون ناو را پوشش داد و با تولید هر رادار، سامانه جستجوی هوایی دوربرد یک ناو را روزآمد کرد.

پیش از این گفته شده بود که در رادار عصر از فناوری نیمه هادی در ساخت قطعات الکترونیکی استفاده خواهد شد که به کارگیری تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نظیر سامانه‎های بهره‎مند از فناوری نیمه هادی‎ها باعث افزایش مدت زمان قابل کارکرد و کاهش چشمگیر احتمال بروز خرابی در این رادار شده، آمادگی عملیاتی و قابلیت اطمینان آن را به میزان بالایی بهبود و زمان مورد نیاز برای تعویض و تعمیر قطعات آن را نیز کاهش داده می‎دهد.

به گزارش مشرق، به دلیل استفاده از همین فناوری‎های پیشرفته و پردازشگرهای دیجیتال، زیرسامانه‎های رادار عصر دارای حجم کمی بوده و این مزیت در ناوهای رزمی که استفاده بهینه از فضای موجود بسیار اهمیت دارد ارزشی دوچندان دارد. به علاوه این رادار توان مصرفی کمی نیز دارد که در نتیجه در صورت بروز مشکل ناو در تأمین توان الکتریکی مورد نیاز برای همه سامانه‎ها، رادار عصر با توان مصرفی پائین خود می‎تواند به عملیاتی ماندن سامانه‎های بیشتری کمک نماید.

رادار 
سامانه‎های کنترل و مشاهده وضعیت اهداف و عملکرد رادار عصر
این رادار که محصول ارزشمندی از سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش است قابلیت به کارگیری در سواحل را نیز دارد که برای این منظور با توجه به عدم محدودیت فضا در پایگاه‎های ساحلی، نمونه‎های توسعه یافته از رادار عصر با آنتن بزرگ‎تر و در نتیجه برد بیشتر از نظر عملیاتی مفیدتر خواهد بود. لازم به ذکر است فاصله سواحل ایران از کشورهای حاشیه خلیج فارس در بسیاری از مناطق کمی بیش از 200 کیلومتر است و رادار عصر با همین کارایی فعلی هم پوشش قابل توجهی در عرض خلیج فارس که محل استقرار بخش قابل توجهی از یگان های دریایی امریکاست خواهد داشت.

گفته می‎شود رادار عصر توانایی ردگیری اهداف سطحی را نیز دارد که با توجه به توانایی تغییر جهت امواج در راستای عمودی به صورت الکترونیکی در کسری از ثانیه محیط سطحی پیرامون ناو در جهت قرار گیری صفحه آنتن نیز پویش (اسکن) شده و اطلاعات حاصل در کنار رادارهای مخصوص جستجوی سطحی موجود در ناوها مورد استفاده قرار می‎گیرد.
 
رادار
رادار عصر روی ناو دماوند (دومین فروند از رده جماران)

همچنین این رادار در ردگیری سریع موشک‎های کروز نیز توانمند است و می‎تواند با توجه به توان ردگیری همزمان تعداد بسیار زیادی هدف به افزایش سرعت عمل سامانه کنترل آتش و دفاع هوایی ناو کمک کند. به علاوه با توجه به تجربیات گرانقیمت نیروی دریایی ارتش از درگیری مستقیم با نیروی دریایی آمریکا در شرایط سنگین جنگ الکترونیک در سال 1367، فعالیت گسترده‎ای برای ایجاد امکان ادامه کار رادار عصر در شرایط جنگ الکترونیک انجام شده است.

طراحی و ساخت رادار عصر و از آن مهم‎تر تولید آن به تعداد کافی با توجه به برخورداری از فناوری‎های پیشرفته در عرصه رادار و الکترونیک علاوه بر ایجاد گامی بسیار بلند در جهت روزآمدسازی سامانه‎های راداری نیروی دریایی راهبردی پس از ساخت ناو جماران، یک خط‎شکنی مجدد از این نیرو در جهت تأمین تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح است.

بنابر این رادار عصر که با توجه به ویژگی‎های ذاتی و عملکردی خود، سامانه‎ای راهبردی محسوب می‎شود راه را برای عملیاتی شدن این نوع رادارها در سامانه‎های موشکی مانند باور-373 علاوه بر سامانه‎های رعد و صیاد-2 نیز هموارتر می‎ کند.

رادار گاما؛ کابوس موشکهای کروز و بالستیک

 10 بهمن ماه امسال خبری در خبرگزاری های داخلی منتشر شد که بر اساس آن، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) از مواضع پدافندی در استان سمنان بازدید کرده است. در این خبر برای اولین بار، نامی از رادار پیشرفته گاما و عملیاتی شدن آن در ایران، منتشر شد.

اما این رادار چیست و چه تاثیری بر توان پدافند هوایی ایران دارد؟

رادار گاما "Gamma" یکی از محصولات پیشرفته شرکت آلماز آنتنی به شمار می آید. این رادار در دو گونه DE و S1E طراحی و ساخته شده است.

موسسه مطالعاتی CSIS در گزارشی مربوط به سال 2010 درباره وضعیت ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در حوزه های گوناگون از جمله  نظامی اشاره ای به برنامه ایران برای در اختیار داشتن گونه DE این رادار مطرح کرده است. بر اساس این پیش فرض، به معرفی توانایی های این گونه از رادار گاما خواهیم پرداخت.

رادار
سامانه "Gamma DE" یک مجموع راداری آرایه فازی فعال سه بعدی "UHF" در باند "L" است که وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی شامل پرنده های بال ثابت با سطح مقطع راداری پایین و بالگردها، موشکهای کروز و مهمات هدایت شونده و همچنین موشکهای بالستیکی تاکتیکی کوتاه و میان برد را بر عهده دارد. این سامانه معمولا به منظور هدایت و کمک به هواپیماهای رهگیر و یا سامانه های یکپارچه پدافند هوایی عمل می کند.

قابلیت شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پایین و همچنین مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن از جمله نکات مثبت این سامانه راداری به حساب می آید.

یکی از قابلیتهای پیشرفته این سامانه توانایی "کشف بدون کمک اهداف" یا "NCTR" است.

در این حالت رادار گاما با استفاده از ارتباط برقرار کردن بین نشانه های شناخته شده از هر هدف پرواز جداگانه، آنالیز امواج بازتابانده شده از اهداف گوناگون و همچنین مشخصه های خاص پروازی هر هواگرد و همچنین در مورد بالگردها با آنالیز تغییرات موجود در امواج ایجاد شده در حرکت پره های بالگردها می تواند به شناسایی آنها اقدام کند.

رادار
در کنار سامانه راداری گاما، سیستمی برای مقابله با موشکهای ضد رادار با عنوان "Gazetchik E" نیز ارائه می شود که وظیفه آن هشدار دادن در مورد نزدیک شدن موشکهای ضد رادار  پخش امواج گمراه کننده و فریب دادن موشکهای ضد رادار است. همچنین سامانه های پخش کننده چف و فلیر و همچنین دودزا نیز برای این سامانه راداری تعبیه شده است.

در منابع رسمی اعلام شده است که میزان موفقیت این سامانه دربرابر موشک های ضد رادار در حدود 85 تا 95 درصد است. این سامانه همچنین می تواند سامانه های جستجوگر الکترو اپتیک موجود در مهمات هدایت شونده را نیز از کار بیاندازد.

برد کشف هدف "Gamma DE" در برابر هدفی با سطح مقطع راداری 1 متر مربع 360 و هدفی با سطح مقطع راداری 0.13 متر مربع 250 کیلومتر اعلام شده است. البته شرکت سازنده اعلام کرده است که این رادار می تواند موشکهای بالستیک را که از ارتفاع بالا به سمت زمین می آیند را از فاصله 1111 کیلومتری شناسایی کند.

این سامانه راداری توان پوشش دادن تا ارتفاع 120 کیلومتری از سطح دریا را دارد. گاما می تواند در شرایط جوی سخت از دمای +50 تا -50 درجه سانتی گراد به عملیات بپردازد. این سامانه می تواند در رطوبت 98 درصد و بادهایی با سرعت 25 متر در ثانیه و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا عملیات کند. کل خدمه مورد نیاز برای کار با این سامانه 5 نفر است.

سامانه "Gamma DE" و متعلقات مربوط به آن بر روی دو دستگاه کامیون حمل می شود و می تواند در مدت زمان 5 دقیقه برای کار آماده شود.

گونه کششی این رادار نیز موجود است که زمان آماده سازی آن در حدود 20 دقیقه می باشد. این سامانه راداری از یک سیستم یکپارچه تشخیص دوست از دشمن بهره می برد. بهره بردن از قابلیت آرایه فازی فعال این قابلیت را به این رادار می دهد که بتواند در زوایای مثبت و منفی 60 درجه در سمت و ارتفاع را دارد.

رادار
سامانه Gazetchik E
استقرار این سامانه راداری در منطقه ای مانند سمنان ضمن آنکه عمق دفاعی کشورمان را از گزند سامانه های موشکی دشمن دور می کند، توانایی انتقال این رادار به مناطقی را می دهد که دشمن هیچگونه اشرافی از طریق سامانه های ماهواره ای خود ندارد و گاما در کنار کاستا، نبو، مطلع، غیر و ثامن، شبکه ای مطمئن از سیستم های راداری را در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار می دهد که عمدتا متحرک و با قابلیت جابجایی بالا هستند.

با این اوصاف، می توان کمی دیگر منتظر بود و با اجرای رژه باشکوه ارتش جمهوری اسلامی ایران در 29 فروردین سال آینده، نمونه های جدیدی از دستاوردهای راداری و پدافندی نیروهای مسلح کشورمان را دید و منتشر کرد.

خانواده موشک‌های بالستیک ایران 2 رقمی شد/ رونمایی از نسل جدید برادران شهاب با کلاهک بارانی

موشک

خانواده موشک‌های بالستیک ایران 2 رقمی شد

رونمایی از نسل جدید برادران شهاب با کلاهک بارانی



کلاهک های بارانی اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی یا فرودگاه که بالگردها و هواپیماها مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، موشک های بالستیک، اکنون به عضوی مهم و پر افتخار از ارکان دفاعی کشورمان تبدیل شده اند که تنوع، قدرت و دقت آنها توانسته معادلات بسیاری را در مقابله با جمهوری اسلامی ایران بر هم بزند.

البته ریشه تصمیم نیروهای مسلح کشورمان در بکارگیری موشک های بالستیک را باید در سال های دفاع مقدس جستجو کرد. با حملات سهمگین موشک های «اسکاد» عراقی، ایران نیز به فکر تهیه آنها افتاد. در نتیجه تعدادی از این موشک های ساخت شوروی از خارج تهیه شده و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت.

تعدادی از این موشک ها نیز برای مهندسی معکوس توسط نیروهای جوانی به فرماندهی شهید حسن تهرانی مقدم جدا شد که در سال های بعد به ثمر رسید. به نظر می رسد کشورمان در میانه سال های دهه 1360 برنامه ساخت موشک های بالستیک خود را آغاز کرده است.

موشک های بالستیک به صورت عمودی شلیک شده و با اوجگیری، رفته رفته به سمت هدف جهت می گیرند. با رسیدن به نقطه اوج، موشک در حالی که کاملاً به سوی هدف جهت دارد شروع به کاهش ارتفاع در یک قوس نزولی می نماید. این موشک ها به طور معمول پس از خاموش شدن موتور (پیشران) قابل هدایت نبوده و بنا بر قوانین علم بالستیک مسیر خود را تا رسیدن به زمین، روی مداری بیضوی که محل هدف یکی از کانون های آن است طی می کنند.

خانواده پر افتخار شهاب

در نخستین قدم گونه ای از موشک اسکاد که از نوع B آن بود با نام شهاب-1 به تولید رسید که از روی پرتابگر همان موشک شلیک می شد. شهاب-1 به عنوان یک موشک کوتاه برد تک مرحله ای سوخت مایع با پرتابگر متحرک که هدایت آن از نوع اینرسی است سرآغاز برنامه موشک های بالستیک ایران شد. بعدها متخصصان کشورمان برای ساخت پرتابگرهای این موشک نیز اقدام نموده و با این کار موفق به توسعه عملیاتی این موشک در نقاط مختلف کشور شدند.

نوع دوربردتری از موشک اسکاد(نوع C) و یا یک توسعه بومی از شهاب-1 منجر به تولید موشک سوخت مایع یک مرحله ای شهاب-2 شد که ضمن افزایش درصد بومی سازی اجزای سازنده، بهسازی هایی نیز در زمینه های مختلف خصوصاً برد داشت. این موشک از نظر ابعاد تفاوتی با شهاب-1 نداشته ولی با رسیدن به اهدافی در فاصله 500 کیلومتری در حدود 67 درصد برد بیشتری دارد. احتمالاً برخی سامانه های آن نیز تغییراتی نسبت به نسل قبل داشته اند.

موشک
شهاب 2
موشک های سوخت مایع، اکسید کننده و سوخت مورد نیاز را در داخل مخازنی در درون خود حمل می کنند و با پمپ کردن آنها به محفظه احتراق و سوزاندن مخلوط حاصل، انرژی لازم برای حرکت موشک فراهم می شود. این مواد پیش از شلیک به داخل موشک(در حالت قرار گیری افقی روی پرتابگر) تزریق می شوند که فرایندی زمانبر بوده و برای موشک های مختلف چندین ساعت به طول می انجامد.

اما با شکل گیری برنامه موشکی ایران، فعالیت های علمی و مهندسی گسترده ای در زمینه پیشران سوخت مایع، سازه، بدنه، آیرودینامیک، هدایت، کنترل و ناوبری و سرجنگی برای توسعه موشک های شهاب همزمان با تولید انبوه نمونه های مهندسی معکوس اسکادها آغاز شد. نتیجه این تلاش ها طراحی و تولید بومی موشک بالستیک میانبرد شهاب-3 بود که اولین خبرها از آن در تابستان سال 1377 به گوش رسید.

موشک
شهاب 3
رسیدن به دانش طراحی و تولید موشک های با قابلیت اطمینان منجر به رشد برنامه موشکی ایران شد به طوری که چند نمونه مختلف از شهاب-3 با برد بیشتر، سرجنگی متفاوت و تغییراتی در شکل دماغه توسعه داده شد. نمونه های دوربرد شهاب-3 با برد 1800 کیلومتر که در ادامه منجر به تولید موشک های سوخت مایع دوربرد «عاشورا» و «قدر» و موشک میانبرد «قیام-1» و موشک دوربرد سوخت جامد سجیل شد.

قدر، قیام و سجیل؛ مدرن و مترقی

موشک های قدر خانواده ای از موشک های سوخت مایع هستند که نمونه های مختلفی از آنها ساخته شده است. به عنوان مثال موشک قدرF بردی در حدود 1950کیلومتر داشته و دارای فرم دماغه سه مخروطی است که نیروی پسای کمتر و پایداری دینامیکی بیشتری دارد.

موشک
موشکهای سجیل (سمت راست) و قدر (سمت چپ)

جرم سرجنگی این موشک نسبت به نمونه های پایه شهاب-3 به حدود نصف کاهش یافته است. موشک قدر اچ نیز در رژه اخیر نیروهای مسلح رونمایی شد و نشان داد موشک های قدر نیز با تحولات جدید و ارتقاء، آماده پاسخگویی به گزینه های روی میز هستند.

آخرین نمونه ساخته و معرفی شده از موشک های بالستیک سوخت مایع ایرانی قیام-1 نام دارد که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل 25 سال تلاش کشور در زمینه موشک های سوخت مایع بالستیک می دانند.

موشک
موشک قیام
به نظر می رسد این موشک به مرور به طور کامل جایگزین شهاب-2 خواهد شد زیرا در حالی که میزان سرجنگی و قطر این دو یکسان است، تنها با کمی افزایش طول و 100 کیلوگرم افزایش جرم(1.65 درصد بیشتر) به 300 کیلومتر برد بیشتر(60 درصد افزایش) می رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع 126 کیلومتر در بیشترین برد خود می رسد.

دیگر موشک پر افتخار ایرانی یعنی سجیل نیز موشکی سوخت جامد و دو مرحله ای است. این موشک دوربرد که برای انهدام اهدافی تا فواصل دستکم 1500 و نهایتاً 1950 تا 2هزار کیلومتر قابل استفاده است تلفیقی از چندین فناوری به دست آمده در برنامه موشکی ایران به شمار می رود.

به کمک فناوری سوخت جامد، این موشک در زمان بسیار کوتاه چند دقیقه آماده شلیک شده، تا مدت ها بدون نیاز به تخلیه سوخت که در موشک های سوخت مایع مورد نیاز است می تواند در محل اختفاء یا انبار نگهداری شود. به علاوه شتاب اولیه موشک های سوخت جامد نسبت به نمونه های سوخت مایع همرده بیشتر است که به کاهش احتمال ردگیری در مقاطع ابتدایی پرواز منجر می شود.

فاتح 110 و خلیج فارس؛ برادران آبی - خاکی

موشک فاتح 110 از جمله با دقت ترین موشک های بالستیک ایران محسوب می شود که تاکنون چدین مرحله، ارتقاء یافته است. این موشک زمین به زمین هدایت شونده ، از جمله موشک های کوتاه بر است که از سوخت جامد بهره می برد.

با توجه به اینکه ایران هنوز امکان استفاده از ماهواره ساخت داخل مجهز به رادار و تجهیزات الکتروپتیک دست نیافته است، نیاز داشت تا از موشکهای مستقل از هدایت خارجی برای ساخت یک موشک بالستیک ضد اهداف دریایی بهره گیرد .

موشک
فاتح 110
به همین دلیل فاتح 110 که یکی از دقیق ترین موشکهای بالستیک ساخت ایران است انتخاب شد چراکه این موشک با استفاده از توان هدایت داخلی خویش در یک مسیر پرتابه ای کمترین خطا را داراست و از زیرسیستم ها و سطوح  کنترل برای سیر سرد درون جوی بهره می گیرد .

موشک
خلیج فارس
شعاع برد عملیاتی موشک خلیج فارس 300 کیلومتر بوده و این موشک به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی، بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت موشکی که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

انواع موشک های بالستیک ایران 10 تایی شد

اکنون نیز و در آستانه دهه فجر، جدیدترین موشک بالستیک ساخته شده در صنایع دفاعی کشورمان مورد آزمایش عملی قرار گرفت. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزیر دفاع کشورمان، نسل جدید موشک بالستیک برد بلند زمین به زمین با سر جنگی بارانی برای انهدام جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن طراحی و تولید شده و گریز از سامانه‌های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده و امکان تخریب چند هدف مجزا از دیگر از ویژگی‌های این موشک است.

موشک
نمایه گرافیکی از جدیدترین موشک بالستیک ایرانی با کلاهک بارانی
بنا بر اعلام سردار دهقان، این موشک بالستیک جدید از امروز در خدمت نیروهای مسلح خواهد بود که نشانه ای از تولید انبوه شدن این موشک است.

به گزارش مشرق، همچنین نمایه های گرافیکی که از این موشک نشان داده شد، این گمانه را تقویت می کند که موشک مذکور از نوع سوخت مایع بوده و با توجه به پرواز موشک در ارتفاع بالا و خارج جو، به نظر میرسد برد این موشک در حدود 2000 کیلومتر باشد.

کلاهک بارانی چیست؟

آنچه با عنوان « موشکی با کلاهک بارانی» اعلام شده به نظر می رسد اعلام نصب کلاهکی روی موشک جدید ایران است که دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است . این کلاهک با فرود آمدن در محوطه ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار می دهد.
 
این گونه از کلاهک ها یا سرهای جنگی موشک، اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیر سایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر ...

موشک
نحوه عملکرد کلاهک بارانی
این محموله های انفجاری پس از اصابت کلاهک موشک به زمین به سمت بالا پرتاب شده و با قرار گرفتن در قوس نزولی تا فاصله چند ده تا چند صد متری از نقطه اصابت آن را تحت پوشش قرار می دهند. این مهمات فرعی البته تا حدودی قابلیت نفوذ نیز دارند و از اینرو برای آسیب زدن به هواگردها که اساساً از پوشش زرهی برخوردار نیستند، سلاح مفیدی محسوب می شوند.

اما در مجموع باید گفت توانایی های یک کلاهک بارانی برای آسیب رساندن و انهدام اهداف بخوصوصی کاملاً بر نوع خوشه ای برتری داشته و اضافه شدن آن به فهرست تسلیحات کشورمان، انعطاف پذیری یگانهای موشکی نیروهای مسلح را در ضربه زدن به اهداف متنوع افزایش می دهد.

به گزارش مشرق، سخن گفتن از موشک های ایرانی و توانمندی های به کار رفته در آنها دیگر در ساعتها و صفحات مختصر نخواهد گنجید و مجبور به اختصار . گزیده گویی خواهیم بود، همچنانکه برای نابودی هر دشمن و منطقه ای نیز نیاز به عملیاتی شدن همه انواع این موشک ها نخواهد بود و به اندک اشاره و ماشه ای، میزهایی که گزینه های خصمانه علیه ملت ایران روی آن است نابود خواهند شد.