طراحی مجدد از تکنولوژی اسکاد ممکن است در سال 1988 مورد توجه قرار گرفته باشد .در آن زمان برنامه اصلاح این فناوری منجر به طراحی موشک اسکاد - C شده است. موشک جدید با نام های مختلفی نامگذاری شده است [ نودونگ - 1 ، رودونگ 1 ، و اسکاد - D که دارای دارای ظرفیت بالقوه برد بیشتر و توانایی حمل یک کلاهک 7000-1000 کیلوگرمی تا برد 1000-1300کیلومتر بود. برد بالاتر نوار وسیعی از شهرها از توکیو به تایپه را تحت پوشش موشکهای کره شمالی در می آورد. در محدوده این برد بالاتر ، تحلیلگران معتبر CEP موشک نودونگ 2000 -4،000 مترتخمین می زنند.
نمونه اولیه موشک بر روی سکوی پرتاب در ماه مه سال 1990 کشف شد. پروازهای آزمایشی در تاریخ 29-30 مه سال 1993 آغاز شد ، ظاهرا موشک جدید توانست برد شلیک 500 کیلومتری را تا دریای ژاپن با موفقیت طی کند. این آزمایش پروازی نودونگ - 1 به طور تقریبا قاطعانه ای پروازدر ارتفاع بالا با جدایی کلاهک از موشک را نشان داد. . 500 کیلومتر میزان برد موشک اسکاد سریع - C / D. است که ، موشک نودونگ - 1 به ارتفاع بسیار بالاتر در محدوده 500 کیلومتری دست یافت. آزمایش پیشرانش موشک نودونگ در ماه اوت سال 1994 آغاز شد. تا به امروز این تنها آزمون پروازی موشک نودونگ در خاک کره شمالی بوده است .آزمایشات دومی و سومی بترتیب در پاکستان و ایران انجام شده اند که تنها یکی از این سه آزمایش موفقیت آمیز بوده است.
. در اواخر سال 2000 وزارت دفاع ایالات متحده گزارش داد که کره شمالی با ساخت واستقرار موشکهای نودونگ قادر به حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن است.
بدیهی است که برنامه تولید موشک نودونگ در مسیر خود
بابسیاری از مشکلات فنی و مالی روبرو شد. برخی از ناظران معتبر انتظار
دارند تولید اولین مدل از نودونگ با قابلیت عملیاتی در سال 1997 آغاز شده
باشد ، . محموله های صادراتی از این موشک نیز مدت کمی پس از تولید آن به
خارج صادر شدند. با این حال ، سازمان سیا انتظار نداشت نو دونگ ها تا
پایان سال 1996کاملا مستقر شوند.
در باره انعکاس مشکلات ناشی از
تولید این موشک ، در یک کنفرانس خبری در 09 جولای سال 1998 ، وزیر دفاع
ایالات ویلیام کوهن گفت: "می توانیم بگوییم که کره شمالی توسعه موشک
نودونگ خود را به اتمام رسانده است ، اما من در موقعیتی نیستم که درباره
زمان و یا مکان و کیفیت استقرار موشک ه اظهار نظر مستقلی انجام دهم. "
وضعیت عملیاتی طراحی موشک نودونگ همچنان نامشخص است. آموزش عملیاتی برای خدمه ممکن است در اواسط سال 1995 آغاز شده است. ساخت تاسیسات ذخیره سازی موشک هادر ماه ژوئیه سال 1995 آغاز شد ، و بنا به گزارشات مفصل ماه اکتبر 1995 چهار سایت شلیک این موشکها عملیاتی شده اند.. بنا بر گزارش ها پرتابگرهای موبایل (سیار) موشک نیز در ماه مارس 1997در شمال شرقی کره شمالی مستقر شده ، و هفت پرتابگر سیار نیز در یک مرکز موشکی در حدود 100 کیلومتری از پیونگ یانگ مستقر شدند.
گزارش رامسفلد در سال 1998 در برابر یک گروه قضایی نشان میدهد که کره شمالی موشکهای نودونگ را بسیار جلوتر از زمانی که ایالات متحده به وجد آنها اذعان کرد را مستقر کرده است و زیرساختهای قابل ملاحظه ای برای تولید و استقرار این موشکها در کره شمالی ایجاد شده اند. درنتیجه احتمالا کره شمالی تعداد قابل توجهی موشک نودونگ تولید و در پایگاههای خود مستقر کرده است. "
در بخشی از این گزارش که طبقه بندی نشده است به نقل از منابع نظامی کره جنوبی اشاره دارد که حدود 10 سیستم شلیک موشک نودونگ به وسیله کره شمالی به ایران و یا عراق انتقال داده شده است.به گفته یک منبع نظامی ، کره شمالی حداقل 9 موشک نودونگ 1 را در اوایل سال 1999 مستقر کرده است، علاوه بر این تعدادی موشک اسکاد- A ،اسکاد - B ، و اسکاد - C موشک نیز به مرحله استقرار عملیاتی رسیده اند. گزارش منابع ژاپنی نشان می دهد که تاکنون15-100 موشک مستقر شده اند..
طرح وارثان
نودونگ
نشان دهنده بهبود قابل توجه توانایی کره شمالی در بهبود افزایش توان بر
پایه طراحی سیستم تک موتوره و تک مرحله ای اسکاد بود.، و این عزیمت طولانی
در تاریخ توسعه این سیستم منعکس شده است. این موشک تک مرحله ظاهرا دارای
موتور با یک محفظه احتراق بزرگتر است مانند طرح موشک روسی اس اس ان-4 ( S
- 2.713M Isayev). رابطه نزدیکشهاب 3 درایران و Ghauri - II در پاکستان
منعکس کننده این نظریه است.
از برخی جنبه ها نودونگ به نظر می رسد
شباهت نزدیکی به طرحهای اتحاد جماهیر شوروی مانند موشکهای SS-N-4/R-13 و
SS-N-5/R-21 دارد که برای پرتاب از زیردریاییها طراحی شده بودند. . این
امر تعجب آور نباید باشد ، با توجه به این که این موشک بالستیک از اول
برای پرتاب از زیردریایی طراحی شدند و روند توسعه تکاملی این موشکها از
همان فن آوری اسکاد بهره مند است که توسط کره شمالی استفاده می شود.
موشک
آر-13 بهاتحاد جماهیر شوروی ،که در غرب به عنوان SS - N - 4 شناخته می شود
، ازیک موتور Isayev S2.713 با قطر 1.3 متر (بزرگتر از قطر 0.88 متری
اسکاد ) و یک کلاهک جداشونده از بدنه موشک بهره میبرد. وزن پرتاباین موشک
13745 کیلوگرم است.،و گستره ای ازاهداف تا یرد 600 کیلومتر ی را تحت پوشش
قرار میدهد.. و موشک R - 21 نیز که در غرب با عنوانSS - N - 5 شناخته شده
است از 4 محفظه احتراق Isayev S - 5.38 با رانش موتور بالاتر و گنجایش
سوخت بیشتر و با شایدمواد سازنده بدنه سبکتر و مخازن پیشرفته تر به همراه
توانایی جدایی کلاهک از بدنه موشک بهره میبرد. این موشک با قطر بدنه 1.4
متر ،و جرم شلیک نزدیک به 19653 کیلوگرم قادر است طیف وسیعی از اهداف را
در برد 1420 کیلومتر مورد پوشش قرار دهد
بنا
به گزارشات منتشر شده از مشخصات نودونگ جرم پرتاب این موشک 15،200-16،000
کیلوگرم ، وقطر آن 1.32-1.35 متر و طول آن 15.895 متر است که میتوانند به
طیف وسیعی ازاهداف تا برد 1،350-1،500 کیلومتر دسترسی داشته باشد.. ویژگی
های موشک نودونگ با جرم پرتاب 15،852-16،852 کیلوگرم و با کلاهک 760-1،000
کیلوگرم درست شبیه طراحی دو موشک قدیمی تر شوروی است. این در حالی که ممکن
است این فرضیه به سادگی منعکس کننده واقعیت نباشد شاید کره ایها برای
توسعه یک موشک دوربرد مستقیما به سراغ فناوری اسکاد رفتند و با بزرگتر
کردن آن به این نتایج دست پیدا کرده اند. هر چند شواهد دیگری ارتباط
مستقیم تری را در این مورد نشان میدهد.
در اکتبر سال 1992 ،
بیش از 60 متخصص موشک های روسی در فرودگاه Sheremetyevo - 2 مسکو توقیف
شدند که در حال خارج شدن از روسیه برای سفر به کره شمالی بودند متعاقبنیز
سفر به کره شمالی توسط وزیر امنتیت دولتیلتسین ، غیر قابل قبول اعلام شده
. معلوم شد که این پرسنل فنی ازمتخصصان دفتر طراحی Makayev OKB بودند که
در زمینه طراحی موشک بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی فعالیتهای شایانی
در جنگ سرد داشته است.
ارزیابی میزان همکاری و انتقال فن آوری بین دفتر Makayev و کره شمالی در طی
دوران گورباچف دشوار است ، اگر چه چنین بزرگ به نظر نمایندگان ارشد تقریبا به طور قطع این تماسها بسیار پیشتر از حال حاضر شده است و مقدار قابل ملاحظه ای با اسناد به طور قطعی به
عنوان بخشی از توافق رد و بدل شده است.
SS
- N -4
و SS - N - 5 در نمایش عمومی موزه ارتش در روسیه مرکزی در سال
1992به نمایش عموم گذاشته شده ند وجود از این موشک نشان دهنده یک خط پربار
وبالقوه برای توسعه طیف وسیعی از سیستم های مشتق شده از افناوری اسکاداست.
مطمئنا نشان دهنده یک مفهوم طراحی اثبات شده است ، در مقایسه با رویکرد
عراق پیچیگی کمتربی دارد که برای رسیدن به برد بیشتر ددر صدد ترکیب خوشه
ای از موشکهای اسکاد بود.د به سادگی خوشه Scuds های متعدد برای رسیدن به
برد بیشتر است. اما پیشرفت آهسته و ناهموارآشکار بر روی برنامه نودونگ از
سال 1992 ممکن است مربوط به قطع کمک های فعال از منابع روسی باشد .
مسیر طراحی R - 11 در اتحاد جماهیر شوروی از آغاز تاکنون
R - 11FM اصلاح شده اسکاد - A ، B با یک موتورIsayev ایسایف SS - N - 0 - R_11FMدر سال 1959 مستقر شد.
R-13/SS-N-4
R-13/SS-N-4
از یک موتورهای Isayev S2.713 با گنجایش تانک یا مخزن بزرگتر از طراحی
موتور اسکاد و کلاهک جدا شونده از بدنه موشکی استفاده میکند. مخازن سوخت
بخواهند صفحاتی دوباره مرتب شد. این مرکز کنترل ثقل وسیله نقلیه پرتاب
انجام شد. این نقاط تخلیه دوئل نیز در ترتیب R-13/SS-N-4 گنجایش تانک یا
مخزن مورد استفاده قرار گرفت برای کمک به آن مرکز کنترل گرانش با توجه به
اسناد تاریخی OKB Makayev. مستقر 1960.
R-21/SS-N-5
R-21/SS-N-5
با از چهار محفظه احتراق محوری اسکاد برای ایجاد تراست بالاتر و موتور
پیشرفته S5.38 Isayevو همچنین تانکهای ذخیره بزرگتر و بدنه سبکتر استفاده
میکند. توانایی جدایی کلاهک از بدنه نیز یکی از موارد مهم در ساختار این
موشک است.
در حالی که شکی نیست نودونگ در کره شمالی طراحیو ساخته شده است ، به نظر می رسد از برخی جنبه ها از تجربه برنامه Makayev موشکهای دریایی ماکیف و جزئیات طراحی آنها استفاده کرده باشد. منبع این انتقال تکنولوژی برنامه موشکی لغو شده سوخت مایع شوروی بود که برای پرتاب از سیلندرهای زیر دریایی در اوایل سال 1980 طراحی شده اند. دراواسط سال 1980 پرسنل برنامه موشکهای پرتاب شونده از زیر دریایی با سوخت مایع به وضعیت ناامیدکننده ای برای ارتقای سخت افزارهای جدید میرسند و این مسئله منجر به لفو بسیاری از برنامه ها و بیکاری گروه بزرگی از پرسنل راکت بسیار آموزش دیده شده است. Glavkosmos از وزارت ماشین سازی عمومی در تلاش برای استخدام دوباره پرسنل خود را ، سعی در بازاریابی برای این سیلندرهای تجاری به عنوان پرتابگر ماهواره ای میکند. این تلاش به شکست انجامید. تبادل فن آوری های رسمی بین روسیه و کره شمالی احتمالا در سال 1988 آغاز شده است و تا قبل از سقوط اتحاد جماهیر شوروی سال 1991 ادامه یافته است .میزان تکنولوژی و تخصص مواد اولیه ، منتقل شده درهر صورت نامشخص باقی مانده است. اما برخی محدودیت های فنی ومنابع مالیسرعت آن را کند می کند چنین چیزی نشان می دهد که برنامه موشکی کره شمالی بشدت به چالش کشیده شده است.
چگونه کره شمالی موفق توسعه نودونگ شد؟
اسکاد: یک کپی فناورانه از وی-2 آور با مخزن سوخت فولادی
اسکاد - B با استفاده از یک موتور Isayev بهبودیافته و با ISPبالاتر
اسکاد- C مانند تجربه عراق با افزودن سوخت بیشتر و افزایش گنجایش مخزن سوخت و استفاده از موتور Isayevبهبود یافته .
نودونگ
- 1 :یک موتور با یک محفظه احتراق که چهار برابر گنجایش مخزن اسکاد
سوخت حمل میکند و از روش جدایی کلاهک از بدنه در ساختارآن استفاده شده
است . اسلوب پرواز آن نیز شباهت بسیاری به پروفایل پروازی SS - N - 4 / 5
شوروی دارد.
نودونگ- 2 : طراحی مجدد نودونگ-1 با بدنه Alumium و
بدنه Magnesiun از طریق تجربه چینی و روسی که قبلا هم دیده شده است . باز
هم شبیه تجربه موشک SS - N - 4 / 5 شوروی .
در همه این برنامه ها
کره شمالیاز دانش مهندسان ، تکنسین ها ، و دانشمندان جمهوری خلق چین
بهره برده است ، چینی ها برنامه موشک DF - 61 را در اواسط دهه 1970لغو
کردند.
کره شمالی موشک تایپودونگ - 1 که ترکیب از نودونگ - 2 واسکاد - B / C است را با استفاده ازدانش نخبگان چینی / روسی توسعه داده است.
تایپودونگ
- 2 نیز با استفاده از مرحله اول CSS-2/SS-5 طراحی شده رویکرد ی که در
آن چهار محفظه احتراق هم محور موشک نودونگ اساس کار مرحله اول و یک
موشک نودونگ -2 به عنوان موتور مرحله دوم موشک با یک محفظه احتراق و سیستم
توربو پمپ جدید بکار رفته است.
بدیهی است روش طراحی چینی در
طراحی موشک CSS - 3 که به LRICBM شناخته میشوددرطراحی مرحله اول ر قرار
تایپودونگ - 2.کاملا تاثیر چنین طراحیی کاملا مشخص است.
تجربه
توسعه مدلهای مختلف اسکاد ، B ، C ، و ND - 1 & 2 تجربه بسیار شبیه
تجربه شوروی در توسعه موشکهای SLBMs ScudA و موشکهای اسکاد - است کک
چنین چیزی قطعا نمیتواندتصادفی باشد.
کشورهای در حال توسعه و عملکرد پویا در مورد کلاهکها
به
تازگی ، کشورهای در حال توسعه نیز در حال توسعه موشک با کلاهک هدایت
شونده هستند.به غلت حرکت با استفاده از نیروی گرانش در هنگام ورود
مجدد به جو شناسایی این کلاهکها بسیار دشوار است . به همین خاطر
توانایی آنها در چرخش دربه دور و در امتداد محور طولی خود را که قبل از
ورود مجدد از طریق جو ضروریست .
کلاهک بسیار شبیه یک گلوله که از
تفنگ شلیک میشود کار میکند. اگر در هربار شلیک گلوله در امتداد محور طولی
خود به چرخش در آید این امر منجر به پروازی دقیق و یکدست میشود که این
قانون در باره کلاهکها نیز صادق است.. اگر به هر دلیل کلاهک جدا شده از
مسیر خود منحرف شود دقت پرتابه موشک به شکل غیرمتعارفی کاهش پیدا میکند.
این
نوع از غلت کلاهک موشک در پرواز بالستیک از موشکهای اسکاد- B
Scud-C/Al-Hussein صدام و، موشک های بالستیک Scud-D/Al-Abbas در طول جنگ
خلیج فارس مورد توجه قرار گرفت. در این مورد خاص تمام کلاهک باقی مانده
متصل به بدنه اسکاد بهبود یافته است. طول اسکاد- C و جرم موشک و پروازیا
موشک چرخش کلاهک آنرا با شکست مواجه میکن و آنرا بشدت از حالت تعادل خارج
میکند در نتیجه موشک در هنگام ورود به جو پرواز نامطمئن و غیر دقیق خواهد
داشت.
امروزدر مورد کره شمالی تنهافن آوری کلاهک مشتق بدست نیامده است
. کره شمالی با موفقیت نشان داد میتواند بارهای ماهواره ای را با موشکهای
تایپودونگ -1 و بوستر Paeutusan - 1 در مدار قرار دهد.
مرحله سوخت جامد سوم هر دو ماهواره بر تا اتمام مدت زمان سوختن سوخت خود کاملا در امتداد محور طولی خود چرخش میکند . با این حال ، موتور مرحله سوم جامد متلاشی شده ، در حال گردش به دور ماهواره ، تقریبا بلافاصله پس از دستیابی به سرعت مداری است.
بنابراین ،
این امر می تواند درست فرض کنیم که در کنار کره شمالی ، نو دونگ (مرحله
اول از Taep'o - دونگ - 1) ، هر دو کشور پاکستان و ایران از فناوری
نودونگ بهره میبرند که در ایران به Shahab-3/ معروف است و در پاکستان
بهGhauri-II
در هر دو ظاهرا با چرخش تقویت کننده تک مرحله و ترکیب
کلاهک شروع میشود و در حدود 10 ثانیه پیش از اتمام پرواز شده در ثانیه
110 کلاهک از بدنه جدا میشود و در مسیر ورود مجدد به جو قرار میگیرد و
پایدار میشود . چنانچه در این مرحله از سیستمهای هدایت ماهواره ای مانند
جی پی اس استفاده شود دقت این موشکها به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می
یابد.. هنوز برای بسیاری از تحلیلگران ، دقت این موشکها از 190 متر تا
بیش از یک کیلومتر است.
به همان اندازه این واقعیت نیز آشکار شده
است که در منطقه آزمایشات موشک شهاب - 3 ایران بارها در آزمون پرواز شکست
خورده اند. کلاهکها یی که بدنه متصل شدهدر نتیجه غلت و یا به احتمال
قوی در طول ورود مجدد آن نابود میشوند . ظاهرا ایران هنوز از همان سیستمها
قدیمی برای هدایت استفاده میکنند . چیزی که برای آلمان در جنگ جهانی دوم
بسیار مشکل بود امروز به مدد فناوری های پیشرفته برای کشورهایی مانند
روسیه و آمریکا بسیار راحت است.
تصاویر مرتبط
مشخصات فنی
برد (کیلومتر) 1،350-1،500
CEP :(متر) 190
(که قبلا تصور می شود
چند هزار متر)
قطر.: 1.32-1.35متر
ارتفاع (متر) :15.852 - 16
L. w وزن شلیک:. (کیلوگرم) 15،852-16،250
انبوه مرحله (کیلوگرم) 15092
D. W. (کیلوگرم) 1،780-2،180
رانش موثر : 26051 (-709) کیلوگرم
حقیقی : 26،760-26600 کیلوگرم
زمان سوزش موتور:(sec.) 110
ISP. (sec.) موثر : 226 -- به دلیل SL به vains
از فرمان دست دادن کشیدن از 4-5 ثانیه است.
واقعی : 230
VAC : 264
سوخت :TM - 185
20 ٪ بنزین
اکسید کننده :AK - 27I
27 ٪ N2O4
73 ٪ HNO3
Iodium مهارکننده
وزن کل سوخت و اکسیدکننده پیشران : (کیلوگرم) 12912
کلاهک (کیلوگرم) 760-987-1،158
نوع MRBm
80درصد نفت سفید